PvdA Arnhem tegen strafbaarstelling illegaliteit

door Martien Louwers op 24 april 2013

Wij zijn ontzettend blij dat er in het regeerakkoord een kinderpardon is geregeld. Daarmee heeft de Partij van de Arbeid een groot verschil gemaakt voor honderden kinderen in onzekerheid en hun familieleden. Dat past bij onze idealen en onze principes. Het strafbaar stellen van illegaliteit past daar zeker niet bij. Het is in strijd met onze partijbeginselen en botst met internationale grondrechten en verdragen. Het past niet bij het principe dat wij voor mensen een fatsoenlijk bestaan wensen.

Regeren betekent compromissen maken. Soms betekent het dat je hele pijnlijke maatregelen moet steunen. Maar sommige idealen zijn nu eenmaal niet onderhandelbaar of inwisselbaar.

Nu is het tijd om onze grenzen aan te geven. We moeten als partij toegeven dat we op het punt van de strafbaarstelling illegaliteit te kort door de bocht zijn gegaan. Er valt in de politiek over veel te onderhandelen, maar nooit lijnrecht tegen je principes in.

Wij, de fractie van de PvdA Arnhem, tekenen de petitie tegen de strafbaarstelling van illegaliteit. Mensen zonder papieren zijn geen criminelen. Teken jij mee? Dat kan hier.

3 Responses to “PvdA Arnhem tegen strafbaarstelling illegaliteit”

1. Jerry schreef:

Strafbaarstelling van illegaliteit is gewoon absurd:
    Wil een illegaal uit eigen beweging terug te keren naar het land van herkomst, mag hij op Schiphol van de douane het land niet uit omdat hij nog een boete heeft openstaan voor illegaal verblijf .

2. Jeroen van Dam. schreef:

Ik kende een jongen uit Somalie die om de uitzichtloze situatie
    waarin hij verkeerde zelfmoord heeft gepleegd. Mensen in een
    uitzichtloze situatie worden ook nog eens als crimineel weggezet.
    En er wordt allerlei onderscheid gemaakt tot wat voor soort
    vluchteling je bent. Maar niemand verlaat voor zijn lol de eigen
    veilige situatie. De reden is altijd vervelend.
    Om dit soort plannen van tafel te krijgen, moet er op het congres
    zoveel mogelijk tegengeluid zijn. De oplossing is om met zoveel
    mogelijk naar Leeuwarden te togen en tegen te stemmen.

3. […] sprak onze gemeenteraadsfractie zich uit tegen de strafbaarstelling van illegaliteit. De uitkomst van een peiling die ik daarna liet […]