Door op 6 maart 2017

Onrust in de daklozenopvang

De PvdA, samen met Arnhem centraal en de SP, maakt zich ernstig zorgen over de toename van daklozen en het groter wordende aantal van daklozen met psychische problemen. “Ook het systeem van intekenen bij Het Stoelenproject zorgt voor onrust”, aldus PvdA-raadslid Ria de Vries.

Op donderdag 2 maart is zij rond sluitingstijd van Het Stoelenproject aan de Spoorwegstraat poolshoogte gaan nemen en tevens langsgegaan bij Iriszorg in de Remisestraat. Tot 23.00 uur waren er nog negen daklozen in afwachting van een mogelijke plek bij Het Stoelenproject. Uiteindelijk werden er 6 daklozen doorgestuurd naar Iriszorg. De medewerker van Het Stoelenproject gaf aan dat het aantal daklozen steeds groter wordt. Tevens wordt het aantal daklozen met een GGZ achtergrond groter. Ook de Gelderlander meldt op 3 maart in een artikel over Iriszorg dat ze zorg hebben over het groeiend aantal daklozen en het ruimtegebrek in de opvang.

De PvdA, Arnhem Centraal en de SP maken zich wederom ernstig zorgen over de situatie en hebben daarom vragen gesteld aan het Arnhemse College De fracties vragen zich af wat het college gaat doen aan dit groeiende probleem. Deze mensen behoren op de juiste plek te komen. Niet alleen een slaapplek, maar een plek waar begeleiding en/of behandeling aangeboden kan worden. Ook verwachten de partijen dat het College in gesprek gaat met Het Stoelenproject om het huidige systeem van intkeken tegen het licht te houden.