Arnhem blijft trolleystad!

29 november 2019

Afgelopen woensdag 27 november hebben we het Arnhemse Plan van Eisen voor de OV-concessie 2023-2033 besproken in de raad. Als fractie zijn wij blij met het door het college geschreven voorstel en gevolgde proces. Voor ons als PvdA is bereikbaarheid en toegankelijkheid van het openbaar vervoer heel belangrijk. Daarom zijn we ook blij dat het college dit, net als het behoud van de trolley als eis heeft opgenomen.

De huidige OV-concessie (regels en eisen voor de vervoerder) loopt eind 2022 af. Dat betekent dat deze opnieuw aanbesteed moet worden. Waar dit in het verleden gebeurde door de Stadsregio Arnhem-Nijmegen, gaat dat deze keer gebeuren door de provincie. De provincie gaat hiervoor een Programma van Eisen opstellen. Als Arnhemse raad vonden wij dit echter zo belangrijk voor de stad dat wij het college door middel van een motie gevraagd hebben een Arnhems Programma van Eisen op te stellen.

In dit Programma van Eisen staan dingen beschreven zoals de toegankelijkheid van het OV, de bereikbaarheid, duurzaamheid en betaalbaarheid. Allemaal onderwerpen die we als PvdA natuurlijk heel belangrijk vinden. Daarom zijn we ook blij dat hier veel aandacht voor is in deze concessie.

Als PvdA hebben we hier bovenop nog aandacht gevraagd voor een aantal zaken. Zo hebben we samen met Denk/Verenigd Arnhem een amendement ingediend dat vraagt om een goed WiFi-netwerk en oplaadpunten in alle bussen en hebben we moties ondersteund van D66 om te voorkomen dat er buslijnen die niet vaak gebruikt worden verdwijnen, of dat op deze routes een duurder alternatief wordt ingezet. Tenslotte hebben wij via een unaniem aangenomen motie zelf nog aandacht gevraagd voor de trolley 2.0. Wij willen namelijk niet dat deze verdwijnt!

Ten slotte ben ik persoonlijk erg blij met de toezegging van de wethouder dat er aandacht komt voor de ‘studentenlijnen’, lijn 1 en 5. Deze zitten nu ‘s ochtends al overvol en dit gaat in de toekomst, wanneer de nieuwe locatie van ROC Rijn IJssel aan de Velperweg opengaat, nog erger worden. Deze lijnen worden in elk geval toegevoegd aan de HOV-structuur, wat betekent dat ze in de spits straks zes keer per uur zullen rijden. Daarnaast worden door de ambtenaren, in samenwerking met de provincie, nu twee opties onderzocht. Er wordt gekeken of op deze routes een dubbel geschaarde trolley ingezet kan worden en of er voldoende draagvlak is voor een losse studentenlijn. In dat laatste geval gaat het dan met name over financieel draagvlak, aangezien de meeste studenten “gratis” reizen met hun studentenreisproduct.

Kortom, wij zijn erg blij met de dit Programma van Eisen, en gaan er nu, samen met de Statenfractie, alles aan doen om ervoor te zorgen dat het Arnhemse programma daadwerkelijk in de concessie terecht komt.

Foto: Louis Espéret