Arnhem kapt bijna 800 bomen in Park Klarenbeek

17 december 2020

Zicht op Park Klarenbeek.

In Park Klarenbeek gaan 753 bomen gekapt worden. De PvdA schok hier erg van een stelde het college hier vragen over. Uit de antwoorden bleek dat deze bomen gekapt gaan worden op basis van de afspraken die we eind vorig jaar hebben vastgelegd in het bomenplan. Hier kunnen wij ons als fractie in vinden. Wel hebben we het college gevraagd om de verouderde beheerplannen te actualiseren en hierin duidelijk op te nemen welke gevolgen dit gaat hebben. Dit zodat wij als stad weten wat we de komende jaren kunnen verwachten in onze parken en bossen.

Twee weken geleden bereikte ons het bericht dat er 800 bomen gekat zouden worden in park Klarenbeek. Als bomenliefhebbende partij schokken wij hier uiteraard van. Ons raadslid Vincent Bouma stelde dan ook gelijk vragen aan het college. Als er dit soort hoeveelheden bomen gekapt gaan worden willen we uiteraard wel weten waarom dit gebeurt. In deze vragen werd gevraagd de kap stil te leggen tot de raad hier iets van had kunnen vinden, in de vorm van een memo uitleg te geven waarom dit besluit genomen is en een rondgang te organiseren door het park en op locatie uitleg te geven wat er ging gebeuren.

Gelukkig reageerde het college snel en werd de kap stil gelegd. Afgelopen vrijdag en zaterdag hebben er (uiteraard conform de coronaregels) rondgangen plaats gevonden in park Klarenbeek. Daarnaast ontvingen we afgelopen week het gevraagde memo. Zowel in dit memo als tijdens de rondgang werd duidelijk dat het kappen van de bomen voortkwam uit de besluiten die wij als raad genomen hadden in het begin dit jaar vastgestelde bomenplan.

In november hebben we na vele discussie-avonden met de inwoners, en later ook met de raad het Arnhemse bomenplan vastgesteld. In dit plan wordt uitgebreid beschreven wat wij in Arnhem met onze bomen, lanen, parken en bossen willen. In dit plan hebben wij als raad besloten hoe we onze parken beheerd willen hebben, “Bij het onderhoud van de bosgedeelten wordt gestreefd naar meer variatie en stabiliteit, maar wordt tegelijkertijd rekening gehouden met de historische context.”

In dit bomenplan hebben we ook een Boomkwaliteitsteam ingesteld die ons als raad moet adviseren over dit soort zaken. Zij hebben ons als raad laten weten dat de keuzes die het college heeft gemaakt op basis van het door de raad vastgestelde beleid goede keuzes zijn geweest. Dit werd nog eens bevestigd door een onderzoek door de WUR (Wageningen Universiteit).

Afgelopen woensdag hebben we tijdens het debatverzoek over dit onderwerp dan ook aangegeven dat we achter het beleid van het college staan. Wel hebben we gevraagd of het college de verouderde beheervisies voor de parken wil actualiseren en dan in deze visies ook duidelijk op te nemen welke maatregelen hier dan genomen gaan worden om deze doelen te bereiken. Daarmee weten wij als stad ook wat wij de komende jaren in onze parken kunnen verwachten. We zijn blij dat het college dit heeft toegezegd en dit uit gaat voeren.

Foto: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed / Wikimedia Commons