Arnhem moet woningzoekenden gaan beschermen tegen vastgoedcowboys die te hoge huren rekenen

Door Giovanni Visser op 15 mei 2021
Onderstaand opiniestuk van raadslid Giovanni Visser werd op 15 mei 2021 in De Gelderlander gepubliceerd.

De verkoop van huurwoningen aan beleggers is een slechte ontwikkeling, stelt Giovanni Visser. Hij vindt dat de gemeente Arnhem in moet grijpen.

Je ziet het steeds vaker in Arnhem, bijvoorbeeld in Presikhaaf: woningen worden opgekocht door beleggers. Beleggers die vaak heel kapitaalkrachtig zijn. En door op te bieden, kapen zij woningen voor de neus weg van starters.

Vervolgens verhuren ze diezelfde woning tegen veel te hoge huren. De krapte op de woningmarkt, ook in Arnhem, is groot en beleggers profiteren daarvan. Wonen is een grondrecht, maar voor vastgoedcowboys is het een verdienmodel.

Woekerwoningen
Het gaat hier om woningen waar voorheen een gelukkige koper tegen een betaalbare hypotheek woonde: een eerste woning voor een jong stel, of betaalbare koop voor als je wil verhuizen vanuit een sociale huurwoning in dezelfde buurt. Nu zijn dat woekerwoningen waarvan maar één iemand profiteert: de vastgoedbaas. We moeten meer grip krijgen op onze woningen.

De Tweede Kamer heeft laatst besloten dat gemeenten de mogelijkheid gaan krijgen om gebieden aan te wijzen waarin opkoopbescherming geldt voor woningen. Dat biedt kansen voor Arnhem. Zo’n opkoopbescherming betekent dat als je een woning koopt, je daar zelf in moet gaan wonen, of je verhuurt aan familieleden, zoals je kinderen.

De woningen die we al hebben in onze stad, moeten terechtko­men bij de mensen die ze het hardst nodig hebben.

Zelfbewoningsplicht
Die opkoopbescherming is helemaal nodig in wijken waar de leefbaarheid onder druk staat. Die druk wordt namelijk hoger door het opkopen van woningen voor verhuur, veelal in de vorm van kleine appartementen of kamertjes met vaak wisselende, anonieme bewoners.

De gemeenteraad van Arnhem heeft zich eerder uitgesproken om de mogelijkheden te onderzoeken voor een zelfbewoningsplicht. Die plicht is wettelijk mogelijk als voorwaarde voor nieuwbouw. Als je een nieuwbouwhuis koopt met deze voorwaarde, moet je er zelf in gaan wonen.

De nieuwe mogelijkheid van opkoopbescherming gaat verder: ook voor bestaande woningen kan een verbod gaan gelden op woningkapen voor dure verhuur. Het verbod geldt dan in een bepaald gebied waar woningschaarste of leefbaarheidsproblemen voorkomen en duurt telkens vijf jaar, maar kan worden verlengd.

Recht op wonen terugpakken
De PvdA ziet in Arnhem hoe de woningmarkt steeds meer wordt beheerst door vastgoedbeleggers. Het gaat ons niet om kleine particuliere en goedwillende verhuurders, maar wél om degenen die willen profiteren.

Dat willen wij niet accepteren. En we staan ook niet toe dat kwetsbare wijken nog meer onder druk komen te staan door toedoen van vastgoedcowboys. Daarom vragen we om actie. Het recht op wonen écht terugpakken.

De woningen die we al hebben in onze stad, moeten terechtkomen bij de mensen die ze het hardst nodig hebben. Daarom vragen wij het college van burgemeester en wethouders om zich zo snel mogelijk voor te bereiden op de komst van de wettelijke opkoopbescherming. Zo krijgen we de grip op onze woningmarkt beetje bij beetje terug.

Giovanni Visser is gemeenteraadslid namens de PvdA in Arnhem.

De schriftelijke vragen die Giovanni namens de PvdA heeft ingediend kun je hier lezen.

Giovanni Visser

Lees mijn brief aan alle Arnhemmers hier: Brief aan alle Arnhemmers. Ik ben Giovanni en 23 jaar oud. Ik ben geboren en getogen in Arnhem. Naast het raadslidmaatschap werk ik bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Ik woon in Arnhem-Zuid. In mijn vrije tijd houd ik van fietsen, wandelen, lezen of een fijn

Meer over Giovanni Visser