22 oktober 2019

Arnhemse coalitie krijgt nieuwe impuls

Op 21 juni 2019 hebben de PvdA en GroenLinks de samenwerking opgezegd met VVD en D66. Eerder hebben we je hierover geïnformeerd via de mail, op de website en tijdens een extra ledenvergadering. Na het advies van de verkenners Jan Markink en Rutger Groot Wassink over de ontstane situatie zijn wij samen met GroenLinks, VVD en D66 in gesprek gegaan onder leiding van Geke Faber om te kijken of we in de huidige coalitie doorkunnen. Deze gesprekken zijn succesvol afgerond.

We waren ons ervan bewust dat de situatie van politieke instabiliteit zo kort mogelijk moest duren. Uiteindelijk heeft het een aantal maanden in beslag genomen. Uitgangspunt voor het voortzetten van de samenwerking is ons coalitieakkoord, waarin veel afspraken en ambities ten aanzien van werk, aanpak armoede, cultuur, duurzaamheid, bereikbaarheid en financiële stabiliteit al uitgebreid vastliggen.

We gaan onze rol als coalitiepartijen met verve voortzetten. We hebben uitgebreid stilgestaan bij de onderlinge samenwerking en de samenwerking met het college. Om deze te verbeteren hebben we afspraken gemaakt over de manier waarop we met elkaar omgaan en elkaar informeren.

Daarnaast hebben we afspraken gemaakt over zorgkosten, sociale woningbouw en circulaire economie. Ten aanzien van de toenemende kosten binnen de zorg heeft het college al een aantal maatregelen voorgesteld. Het is vooraf uiteraard niet duidelijk of de maatregelen precies uitwerken zoals we verwachten. Om die reden breiden we het vangnet voor WMO en jeugdzorg uit. In de zorg – zowel landelijk als lokaal – zijn grote bewegingen gaande. Om deze transformatie beter mogelijk te maken, stellen we een transformatiebudget in. De bestaande afspraken over sociale woningbouw hebben we aangescherpt naar 30% sociale huurwoningen. De coalitiefracties willen allemaal dat er gebouwd gaat worden. Voor de productie in de sociale sector wordt naar de corporaties gekeken, maar ook naar marktpartijen. Verder vragen we het college om te komen met een concrete visie op circulaire economie, als verbreding en verdieping van ons economisch beleid. De exacte afspraken kun je op de website raadplegen via de link onder aan dit bericht.

Door de afspraken over de samenwerking én de inhoudelijke aanvullingen, hebben we er veel vertrouwen in om met energie en passie en met de gehele raad, het college en de Arnhemmers aan de slag te gaan.

Bijlage: aanvullende afspraken op het coalitieakkoord