20 april 2020

#Blijfthuis

#blijfthuis. Dat is de boodschap voor ons allemaal om de uitbraak van het coronavirus zoveel mogelijk te controleren. En dat grijpt in op ons dagelijks leven. We zien effecten op heel veel terreinen. Mensen die hun baan verliezen, ouderen die geen bezoek meer mogen ontvangen en zich eenzaam voelen, mantelzorgers die zich grote zorgen maken over wie de zorg voor hun naaste kan doen als zij zelf ziek worden, daklozen die in een opvangsituatie minder mogelijkheden hebben om afstand te houden van elkaar, kinderen die het niet lukt om thuis te leren of voor wie het thuis niet veilig is.

Daarom hebben we vanuit de gemeente tijdens deze crisis extra aandacht voor kwetsbare groepen. Gezondheid staat natuurlijk op de eerste plaats. Tegelijkertijd zien we dat dat zzp’ers geen opdrachten meer hebben, dat flexwerkers als eerste op straat komen te staan en dat ondernemers daar waar kan creatief zijn, maar de meesten weinig of geen omzet meer hebben. Inkomen is voor iedereen essentieel. Daarom heb ik vanaf het begin af aan ingezet op het goed laten verlopen van het aanvragen en tijdig kunnen verstrekken van uitkeringen en het goed en snel uitvoeren van de extra tijdelijke financiële ondersteuning vanuit het Rijk voor in Arnhem gevestigde ondernemers en zzp’ers.

Voor de daklozen hebben we de opvang uitgebreid. Niet omdat er mensen in Arnhem op straat hoeven te slapen maar omdat het heel lastig is om afstand te houden in een ruimte waarin je met meerdere mensen op een zaal slaapt. Een groep daklozen verblijft daarom zolang als de crisis duurt op een cruiseschip. Daklozen waarvan een vermoeden is van besmetting worden apart opgevangen in een speciaal daarvoor ingerichte opvang in Nijmegen. Gelukkig zijn er tot nu toe geen besmettingen bekend onder de daklozen. Het is een bijzonder kwetsbare doelgroep waar we goed voor moeten zorgen.

Doordat veel ondersteuning zoals dagbesteding wegvalt komt er meer terecht op de schouders van de mantelzorgers. En dat is pittig. En om hulp vragen doen mensen niet snel. Daarom zoekt MVT (Mantelzorg en Vrijwilliger Thuishulp) contact met alle mantelzorgers die wij kennen. We willen weten hoe het met ze gaat. Of ze hulp nodig hebben. Wat we tot nu toe horen is dat het de meeste mantelzorgers nog wel lukt maar dat het steeds zwaarder wordt. Als nodig kijken wat we toch voor mensen kunnen betekenen. Rijnstad, SWOA en MVT bellen ook met andere bewoners die zij kennen. Arnhemmers die normaal gesproken naar een wijkcentrum of koffieochtend gaan, maar nu alleen thuis komen te zitten. We zien dat het niet hebben van contact veel mensen zwaar valt.

Ik heb bij de start van de crisis onze partners van Vroeg Erop af, waarmee we samenwerken aan de vroegsignalering van schulden, gevraagd om mensen met betalingsachterstanden te bellen en te verwijzen naar de ondersteuning die er is. Want we mogen nu even niet op huisbezoek. Daarnaast heb ik het verzoek gedaan om juist nu coulant om te gaan met betalingsregelingen, doorzetten naar incasso/ deurwaarder, beslaglegging en eventuele andere verregaande maatregelen zoals een afsluiting. De corporaties besloten al snel om voorlopig geen huisuitzettingen te doen. En ook andere partners gaven gehoor aan de oproep. We zetten extra in op onze communicatie naar inwoners toe over ons aanbod voor armoede en schulddienstverlening. Zo koppelen we jongeren die een uitkering aanvragen direct aan een buddy van Oprecht.

Voor kinderen die thuis niet de mogelijkheid hadden om online onderwijs te volgen zijn laptops verstrekt. En voor kinderen met een bijzondere zorgvraag voor wie het ritme en de structuur van de school essentieel is, worden mogelijkheden geboden om toch naar school te gaan. Scholen bieden ook opvang voor kinderen van wie de thuissituatie daarom vraagt. Als kinderen niet de hele dag thuis hoeven te zijn kan dat soms net genoeg zijn om het veilig te houden.

Tijdens deze crisis kijken we steeds naar wat er nodig is. We besturen en sturen bij. We kijken ook voorzichtig naar de toekomst. Wat is op de wat langere termijn het effect van de crisis en wat vraagt dat van de gemeente? Het is een bijzondere tijd die een kwetsbaarheid blootlegt van verschillende (groepen) Arnhemmers. Voor hen moeten wij er zijn. Tijdens deze crisis maar ook in de antwoorden voor erna.