Bomenplan voor een echt groen Arnhem

21 februari 2020

Afgelopen woensdag hebben we in de gemeenteraad voor het eerst een echt bomenplan vastgesteld voor Arnhem. Een plan dat helaas de kapvergunning niet volledig terug brengt, maar die bomen wel veel beter beschermt dan tot nu toe het geval is geweest. Een plan dat samen met de bewoners is vastgesteld. Een plan waar we ook als PvdA trots op mogen zijn.

Ongeveer een jaar geleden begonnen de voorbereidingen voor het bomenplan. In 5 bomenpicknicks zou met de inwoners overlegd worden wat in hun ogen belangrijk was om in het bomenplan vast te leggen. Naast een inleidende en een afsluitende sessie is er in drie avondvullende picknicks uitgebreid gesproken over bomen. Hierbij liepen de emoties soms hoog op en lagen de meningen vaak ver uit elkaar. Tijdens de afsluitende bijeenkomst was men dan over het algemeen ook verrast over de hoeveelheid info die mee genomen was in het plan. Natuurlijk waren er ook partijen die niet tevreden waren.

Dat merkten wij als raad dan ook. In twee informatieve bijeenkomsten kregen 10! Insprekers ruim de kans hun verhaal te doen. Ook hier bleken de meningen overigens weer ver uit elkaar te liggen. Wel of geen kapvergunning? wel of niet bestaande bomen verplanten? Wel of geen verplichte herplant? Het werd allemaal uitgebreid besproken. Dat de burgers bij het vervolgproces betrokken wilden en moesten worden was iedereen het wel over eens.

Hier vroegen wij als PvdA dan ook aandacht voor tijdens de behandeling met de raad en het college (M1). Net als voor meer biodiversiteit, meetbare doelen, meer bomen, vergroening van hitte plekken en communicatie rondom kap en herplant.  En tenslotte om toch echt de voorgestelde kapvergunning terug te brengen.

De kapvergunning stond namelijk in het bomenplan. Op een in onze ogen goede en afgewogen manier. Er was aandacht voor bepaalde vormen van hinder (allergieën, wortelopdruk e.d.) en er was ook aandacht voor de meerwaarde van bomen voor de buurt. Daarom waren wij ook zeer teleurgesteld toen de VVD samen met D66 kwam met een amendement om de kapvergunning voor mensen met een perceel kleiner dan 1000m2 uit het plan te schappen. Helaas heeft dit amendement, ondanks vele argumenten en een levendig debat, het wel gehaald.

Gelukkig gold dat ook voor de door ons ingebrachte en ondersteunde amendementen en moties. Hierdoor zal het college de bewoners moeten betrekken in de verdere uitwerking van de plannen, worden bewoners beter geïnformeerd bij eventuele kap (via sociale media, de Arnhemse Koerier en de al bekende briefjes op de bomen), worden bomen uiterlijk in de daaropvolgende herfstperiode herplant, worden er meetbare doelen opgenomen in het plan en worden er geen onnodig grote en daarmee dure bomen geplant in Arnhem.

Kortom, een mooi voorbeeld van hoe een proces met burgerparticipatie kan lopen (al moeten we wel lering trekken uit het vreemde en langdurende einde van de bomenpicknicks). Met als resultaat dat bomen beter beschermd gaan worden in ons mooie groene Arnhem. Al had het in onze ogen nog wel iets beter gekund.