Door op 3 februari 2014

Compenseer gedupeerden WOS-fraude

In de periode 2007-2009 is een bedrag van meer dan een half miljoen verduisterd door drie voormalige bestuurders van de Woning Onderhoud Stichting (WOS). Wij willen dat de gemeente met een redelijke compensatie komt voor de gedupeerden.

Het huidige bestuur is een rechtszaak gestart tegen de drie voormalige bestuursleden en twee externe partijen op verdenking van grootschalige fraude. Het is onwaarschijnlijk dat het bedrag verhaald kan worden op de daders, waardoor 460 particuliere woningeigenaren het geld kwijt zijn dat zij hadden ingelegd voor particuliere woningverbetering.

De WOS beheert sinds 1992 geld voor het onderhoud en het laten verrichten van bouwtechnische inspecties van woningen in Arnhem. De stichting is opgericht tijdens een project voor particuliere woningverbetering van de gemeente Arnhem begin jaren negentig. Bij de stichting zijn 460 particuliere woningeigenaren aangesloten uit Sint Marten Sonsbeekkwartier, Klarendal, Lombok-Heijenoord en de Spijkerbuurt. Storting van een bedrag in het onderhoudsfonds van de WOS door de eigenaren was een voorwaarde die de gemeente Arnhem stelde aan het verkrijgen van een eenmalige renovatiesubsidie.

Het beheer van de WOS was aanvankelijk neergelegd bij Portaal. Toen het bestuur van de WOZ besloot niet langer gebruik te willen maken van de diensten van Portaal, waarschuwde Portaal de gemeente. Volgens Portaal was het bestuur van de WOS – waarin de gemeente al enige tijd niet meer was vertegenwoordigd – niet betrouwbaar. De gemeente deed niets met de waarschuwing. De brief van Portaal raakte zelfs kwijt. Na afscheid te hebben genomen van Portaal gingen de bestuursleden er met de kas van de WOS vandoor. De deelnemers zijn het geld dat zij in hebben gelegd kwijt.

De gemeente heeft al in maart 2010 tijdens een bijeenkomst van de deelnemers van de WOS aangegeven te willen meedenken met de bewoners en het bestuur te willen ondersteunen. Nu, drie jaar later, is er nog geen oplossing voor bewoners en lijkt die er ook niet te komen als het aan verantwoordelijk wethouder Elfrink ligt.

De wethouder wil het aan laten komen op een rechtszaak tussen bewoners en gemeente. Daar is niemand bij gebaat. De PvdA wil dat de gemeente de gedupeerde bewoners compenseert. Hoe, daarover moet de wethouder met de bewoners in gesprek gaan. De gemeente kan de bewoners financieel tegemoetkomen of geplande onderhoudswerkzaamheden laten uitvoeren. Voor ons is het in ieder geval onacceptabel dat de wethouder de bewoners met een kluitje het riet in stuurt.

Er ligt een geheim juridisch advies over de kwestie. De Partij van de Arbeid en Sociaal Lokaal Arnhem stemden afgelopen maandag als enige fracties in de gemeenteraad voor openbaarmaking van dat advies.