Corona en regelingen in Arnhem

20 april 2020

We zijn inmiddels ruim vijf weken verder sinds de intelligente lockdown. Voor heel veel Arnhemmers heeft dit consequenties. Niet alleen kan je niet zomaar op bezoek bij anderen maar ook zijn mensen thuis omdat er geen werk is, hebben ondernemers het moeilijk en kunnen ZZPers niet meer rondkomen.

Gelukkig zijn er voor een aantal groepen die het veel zwaarder kregen een aantal regelingen aangepast. Zo zijn er voor de daklozen ruimere openingstijden van het Stoelenproject en kookt Karima elke zondag samen met Martijn van Butselaar voor 15 daklozen.  Werk en inkomen werkt heel hard om alle extra aanvragen voor mensen waarvan het inkomen is weggevallen te verwerken . Niemand wordt uit huis gezet in deze tijd en met schulden wordt coulant om gegaan en er wordt meteen hulp aangeboden .

De aanvragen voor ondersteuning voor de ZZPers worden met spoed afgehandeld waardoor deze groep niet onder het bestaansminimum zakt.

De gemeente Arnhem heeft met spoed een aantal regelingen gestart. Een aantal namens de overheid, maar ook een aantal vanuit de gemeente zelf.

Ook zijn er inmiddels allerlei initiatieven ontstaan, spontaan opgezet door Arnhemmers die hun buurtgenoten willen helpen. Op facebook, bijvoorbeeld, zijn groepen gestart die voedselpakketten uitdelen en ouderen bloemen of taartjes brengen zodat men weet dat er aan hen gedacht wordt. Ook Vitesse doet mee en heeft een online vraag en aanbodsite gemaakt. www.vitessevoorelkaar.nl

Ook fractieleden helpen mee met een aantal initiatieven, om zo hun steentje bij te dragen in deze voor iedereen onwerkelijke, moeilijke tijd. De PvdA maakt zich zorgen om de groepen die nu onder het bestaansminimum zakken en zal zeker daar waar nodig het college bevragen op de acties die worden uitgezet . Er zijn al zoveel  mensen die in armoede leven, we volgen daarom kritisch wat het college doet om die mensen te helpen .

Hieronder zetten we de link naar de gemeentelijke pagina waar je alles kan vinden over de regelingen met betrekking tot Corona. We hopen dat dit helpt om de hulp te krijgen die nodig is. We horen het graag als er iets mist.