Door op 26 augustus 2013

De andere kant van de Korenmarkt

De PvdA wil graag dat ondernemers en bezoekers zich thuisvoelen in het uitgaansgebied van onze stad. Onze fractie heeft daarom vragen gesteld over de andere kant van De Korenmarkt.

In de gemeenteraad is al vaak met elkaar gesproken over het Arnhemse uitgaansgebied, de Korenmarkt en de omliggende stegen. Onlangs hield een aantal jongerenorganisaties, verenigd in het Comité Korenmarkt, een enquête onder bezoekers van het uitgaansgebied en andere betrokken Arnhemmers.

De omgeving van de Korenmarkt biedt niet het mooiste plaatje. Foto’s van de gevels van een aantal panden, graffiti op de muren en kapotte ramen  laten een somber beeld zien. Ook leegstand draagt bij aan het sombere beeld. De Varkensstraat en de Duizelsteeg huisvesten een aantal prima horecagelegenheden, maar ze zijn erg donker en niet echt gezellig. De Rozemarijnsteeg en de Molenstraat worden in de avond en nacht pis- en kotsstegen, wat de uitstraling van het gebied helemaal geen goed doet. Dit maakt het uitgaansgebied overdag een minder aantrekkelijke plek voor bezoekers. En dat terwijl de Korenmarkt en omgeving én overdag én in de avond publiek wil trekken.

Op de Korenmarkt en in de stegen kun je goed op stap. Het is wel van belang dat de gemeente kritisch is op welke ondernemers zich in het gebied vestigen. Screening van de ondernemers zodat malafide bedrijven zich er niet kunnen vestigen. We willen graag een uitgaansgebied met een goed imago.

Door de vrije sluitingstijden zien we ook nieuwe kanten van de Korenmarkt. Een aantal ondernemers is langer open. Sommigen passen zich aan aan de klanten. We horen wel dat in de hele vroege uurtjes, tussen 04:00 uur en 07:00 uur bewoners, passanten en ondernemers meer overlast ervaren dan voorheen.

De vragen aan het college van burgemeester en wethouders:

1. Hoe maken we de Korenmarkt zo aantrekkelijk dat er ook overdag meer publiek komt? Is het college bereid iets te doen aan het aangezicht van het gebied (gebouwen en de openbare ruimte)?
  2. Welke eisen worden gesteld aan nieuwe ondernemers? Wordt hier Bibob toegepast om te voorkomen dat malafide bedrijven zich in het uitgaansgebied kunnen vestigen?
  3. Wat kan het college doen om de overlast tussen 04.00 uur en 07.00 voor omwonenden te beperken? Kan er extra worden gehandhaafd in de vroege uurtjes op alcohol- en drugsmisbruik bij het uitgaanspubliek? Kunnen de pis- en kotsstegen in de avond en de nacht worden afgesloten?

Waar ben je naar op zoek?