Een aanpak voor de wijken in Arnhem-Oost

Door Giovanni Visser op 30 juli 2021

In de laatste vergadering voor het reces heeft de gemeenteraad ingestemd met de Arnhem-Oost Aanpak. We hebben gekozen voor grootschalig en langdurig investeren in de wijken van Arnhem-Oost. De eerste stap is nu om de gaan investeren in het opknappen en verduurzamen van particuliere woningen in Arnhem-Oost. Daarnaast wordt de omgeving opgeknapt en vergroend. Op de lange termijn willen we dat ieder kind zorgeloos kan opgroeien in Arnhem-Oost. Mensen moeten trots kunnen zijn op hun wijk. Zo gaan we de tweedeling tegen.

De Arnhem-Oost Aanpak is mede het resultaat van de Woondeal die gemeente, provincie en Rijk hebben gesloten. Daarnaast is landelijk op initiatief van PvdA en GroenLinks een Volkshuisvestingsfonds in het leven groepen, met geld om te investeren in de leefomgeving van de kwetsbaarste gebieden in Nederland. Een van die gebieden is Arnhem-Oost. In 2020 hebben wij met D66 en GroenLinks het college opgedragen om met concrete doelen en middelen voor Arnhem-Oost naar de raad te komen.

Het college is voortvarend aan het werk gegaan en heeft een langjarige aanpak voor Arnhem-Oost ontwikkeld. Het streven is om binnen achttien jaar, het opgroeien van één generatie, de levensstandaard in Arnhem-Oost op een normaal peil te krijgen. Dat betekent dat we de wijken gaan opknappen, dat we woningen renoveren en dat we de sociale binding versterken. Mensen geven we kansen om aan het werk te komen en naar school te gaan. Achterstanden werken we weg.

De komende tijd gaan we al concreet aan de slag met de leefomgeving. Vanuit het Volkshuisvestingsfonds heeft Arnhem 25 miljoen euro gekregen. Met Volkshuisvestingsfonds, gemeente en provincie komen we uit op een budget van 47 miljoen euro waarmee we de meest onzuinige en verouderde particuliere woningen gaan renoveren en verduurzamen. Dat stemmen we af met de corporaties, zodat we straat voor straat woningen verbeteren. Zo maken we een eind aan schimmelwoningen, brengen we de woonlasten omlaag, vergroten we het wooncomfort en komen we dichter bij het halen van onze klimaatdoelstellingen. Ook het groen wordt uitgebreid: er komen meer parken en de wijken worden een klimaatbestendige en fijnere plek om te vertoeven.

Wij willen diverse wijken waarin de arts naast de buschauffeur woont.

De PvdA is ongelooflijk trots op deze aanpak. We staan aan de vooravond van grote verbeteringen voor onze wijken en het aanpakken van de tweedeling. Als PvdA hebben wij meegegeven dat we in woorden niet kunnen wonen. Wij blijven kritisch en toen voorstellen om van Arnhem-Oost een succes te maken. Dat doen we niet alleen, maar samen met bewoners, de allerbeste deskundigen van de wijk, wat de PvdA betreft. Met de aanpak van de omgeving zetten we nu een eerste, concrete stap.

En er zijn nog grote uitdagingen. Wij willen diverse wijken waarin de arts naast de buschauffeur woont. Daarvoor kunnen we sociale huurwoningen verkopen. Maar alleen als die sociale huurwoningen terugkomen in de wijken waar dat het beste kan, en zonder stijging van de woonlasten. Een motie van die strekking van de PvdA is aangenomen. Dat is belangrijk, want sociale huur verkopen we alleen om spreiding mogelijk te maken. Dat mag niet betekenen dat sociale huurders worden weggejaagd. Ook vastgoedcowboys moeten we weren uit Arnhem. En na renovaties moeten woningen betaalbaar blijven. We vertrouwen dat het college daarop inzet. Daar zet de PvdA voortdurend op in. Dat betekent: woningen zijn voor bewoners en verduurzaming maken we bereikbaar voor iedereen. En dat is een grote opgave voor Arnhem.

De PvdA heeft met volle overtuiging voor Arnhem-Oost gestemd. Het is tijd om keihard aan de slag te gaan tegen de tweedeling in onze stad.

Giovanni Visser

Lees mijn brief aan alle Arnhemmers hier: Brief aan alle Arnhemmers. Ik ben Giovanni en 23 jaar oud. Ik ben geboren en getogen in Arnhem. Naast het raadslidmaatschap werk ik bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Ik woon in Arnhem-Zuid. In mijn vrije tijd houd ik van fietsen, wandelen, lezen of een fijn

Meer over Giovanni Visser