Een begroting voor de toekomst

13 november 2019

Vandaag heeft de gemeenteraad gedebatteerd over de begroting van de gemeente Arnhem. Een debat waar iedere partij een beschouwing geeft op het komende jaar en verder. Voor de PvdA is het ook een start van een nieuwe periode. Het afgelopen jaar werden we geconfronteerd met grote tekorten binnen de zorg en de jeugdzorg. De discussie hierover heeft zelfs geleid tot een breuk in de coalitie. We zien in de begroting dat er een oplossing is voor het tekort en dat dit structureel in de begroting is verwerkt. Hiermee is dit voor de PvdA een begroting waarmee we de toekomst in kunnen. We moeten nu aan de slag. De PvdA heeft ingestemd met de begroting, maar heeft nog wel enkele aandachtspunten meegegeven in de vorm van enkele moties. Deze hebben betrekking op het speciaal onderwijs, een rookvrije generatie, de verbinding tussen de wijk en het buurthuis, het enthousiasmeren van jongeren voor techniek en het in standhouden van een regeling voor maatschappelijke initiatieven in de wijken.  Deze voorstellen hebben het gehaald of zijn overgenomen met het college. Hiermee is voor de PvdA sprake van een begroting met moeilijke keuzes, maar wel van een begroting voor een sociale toekomst.

In de begroting is voor ongeveer € 24 mln aan te tekorten in de zorg verwerkt, waarbij uiteindelijk € 7,5 mln daadwerkelijk binnen de zorg gevonden moet worden. Deze laatste maatregelen zijn ook wat gedempt door de maatregelen in de jeugdzorg en bij de wijkteams uit te stellen. Tevens is er geld voor een buffer mochten de maatregelen niet leiden tot het genoemde bedrag. Voor de PvdA is het uitgangspunt dat maatregelen in de zorg niet ten koste mogen gaan van de bereikbaarheid en de kwaliteit van de zorg. Hiertoe hebben wij het college eerder met een motie ook toe opgeroepen. Wij gaan ervan uit dat het college met deze opdracht in het achterhoofd nu aan de slag gaat. Met de afspraken tot het lijmen van de coalitie hebben we de bezuiniging op de wijkteams niet alleen uitgesteld, maar helemaal geschrapt. De PvdA is van mening dat de wijkteams essentieel zijn voor een kwalitatieve zorg in Arnhem. Daarnaast hebben we met de vier partijen afgesproken dat er extra geld is voor de buffer voor de zorg en dat er geld is om veranderingen in de zorg te financieren. Een amendement om deze afspraken in de begroting te verwerken heeft het gehaald.

In het coalitieakkoord is opgenomen dat er extra geld is voor het ontmoeten in de wijk. De buurthuizen zijn erg belangrijk voor een sociale buurt. Een plek voor verbinding, ontwikkeling en ontmoeting. De buurthuizen hebben ook een belangrijkere plek gekregen in de zorg. Als er mogelijkheden zijn in een wijk voor ontmoeten dan krijgt iemand niet meer een maatwerkvoorziening hiervoor. Dan kunnen zij gebruik maken van de voorziening in het buurthuis. De PvdA is van mening dat als een buurthuis een dergelijke status krijgt we dit ook moeten faciliteren en dit niet alleen aan hardwerkende vrijwilligers moeten overlaten. Wij hebben het college gevraagd met een plan hiervoor te komen. Daarnaast hebben wij gevraagd om een regeling om maatschappelijk initiatieven in het sociaal domein die eind dit jaar zou stoppen een jaar door te zetten. Uit de regeling werden initiatieven gesubsidieerd. Voorbeelden zijn speelplekken in de wijk, maar ook de SRV wagen die in sommige wijken rijdt. Leuke en belangrijke initiatieven die we graag voortzetten. Het extra jaar kan dan gebruikt worden om te kijken hoe we verder willen met deze regeling. De PvdA heeft eerder een motie ingediend voor rookvrije speelplekken. Deze motie is nog niet geheel uitgevoerd en we zien graag dat het college verdere stappen zet richting een rookvrije generatie. Hiertoe hebben we het college met een motie opgeroepen.

Afgelopen maand is de PvdA met andere partijen op werkbezoek geweest bij Lichtenbeek een school voor speciaal onderwijs. Het was mooi om te zien hoe hier gewerkt werd voor de kinderen, maar ook werden de uitdagingen van deze tijd duidelijk. Er zijn pilots in het land om te kijken hoe we jeugdzorg en onderwijs beter op elkaar kunnen laten aansluiten. De PvdA heeft met andere partijen opgeroepen hierover ook het gesprek aan te gaan in Arnhem. De zorg en ontwikkeling van deze kinderen is erg belangrijk. Als laatste hebben we het college opgeroepen om het Techevent te faciliteren. Er is een groot tekort aan technische vakmensen. Het Techevent is een regionaal event om jongeren te enthousiasmeren voor het techniek vak. Het is alle hens aan dek om de vacatures in de vullen.

De PvdA is blij alle voorstellen het gehaald hebben en heeft zin om samen met de stad en de raad aan de slag te gaan met de uitvoering van alle maatregelen. De PvdA staat voor een sociale stad waar plek is voor iedereen, waar iedereen zich kan ontwikkelen. Hier gaat de fractie van de PvdA keihard voor aan de slag.

Lees hier de tekst terug die Eric heeft uitgesproken tijdens de algemene beschouwingen.