‘Girlsday’ voor meer meiden in de techniek

12 april 2018

Er is een tekort aan technisch geschoold personeel en dat probleem wordt alleen maar groter. Het is belangrijk dat we nieuwe doelgroepen aanboren die met technische studies aan de slag willen, waarbij zij-instromers maar bijvoorbeeld ook meer meiden zeer welkom zijn. Daarom organiseert de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) vandaag een ‘Girlsday.’

Het aantal meiden bij de hardcore technische studies, zoals elektrotechniek en werktuigbouwkunde blijft achter, terwijl we daar nu juist een tekort hebben op de arbeidsmarkt. Jonge meiden halen op de middelbare school vaak hoge cijfers, maar ondervinden toch een drempel om voor een profiel te kiezen dat aansluit bij deze technische studies.

Het is moeilijk om precies te achterhalen waarom dit niet gebeurt, maar zaken als gebrek aan rolmodellen en verkeerde beeldvorming over wat je met deze studies zou kunnen gaan doen zijn daar zeker onderdeel van. Daarom moeten we deze meiden een duwtje in de goede richting geven en laten zien hoe leuk techniek kan zijn en wat de mogelijkheden zijn na het afronden van zo’n studie. Daar weet ik als scheikundige zelf alles van.

Daarom is het goed dat we met het bedrijfsleven, de onderwijsinstellingen en de politiek de handen ineen geslagen hebben om dit op te pakken, maar ook om meer mensen te ‘matchen’ aan de vele vacatures die in Arnhem te vinden zijn. Vandaag komen 150 jonge meiden naar de HAN om inspiratie op te doen voor een toekomst in de techniek. En dit is nog maar het begin, volgend jaar kunnen we het nog grootser op zetten voor de regio en de PvdA zal daar zeker aan bijdragen, want wat is er mooier dan mensen inspireren voor een mooie baan met een goede toekomst?

Lees meer over Girlsday in het interview met Hanny in De Ondernemer.