Goede en veilige huisvesting voor studenten, veilige en leefbare wijken voor iedereen

Door Giovanni Visser op 31 oktober 2020

Het Spijkerkwartier. Foto: Theo Stikkelman

Afgelopen woensdag heeft de gemeenteraad het facetbestemmingsplan Splitsing en Verkamering aangenomen. Dit plan is het gevolg van het eerder aangenomen Plan van Aanpak Splitsing en Verkamering, waarmee de kamerverhuur in Arnhem strenger wordt gereguleerd. Daarmee hopen de noodzakelijke stappen te zetten richting voldoende en goede kamers voor studenten en starters, maar ook het voorkomen van overlast en het behoud van leefbare wijken voor bewoners. En juist die leefbaarheid staat onder druk en baarde ons zorgen in het debat.

De afgelopen jaren hebben bewoners uit verschillende wijken een noodkreet gedaan: de leefbaarheid in hun straat staat onder druk, de sociale binding verdwijnt en ze hebben niet meer het gevoel dat bewoners samen iets kunnen opbouwen in hun omgeving. Een van de oorzaken, zo hoorden wij, bleek de aanwezigheid van grote aantallen kamers in de straten, zoals in het Spijkerkwartier en delen van Malburgen. Die noodkreet leidde tot het plan van aanpak, waar het facetbestemmingsplan de laatste stap in is. De discussie werd echter niet direct beslecht en verschillende fracties vroegen zich af of de maatregelen wel voldoende zouden zijn.

Op basis van de signalen van bewoners uit de wijken werd de zogenaamde ‘leefbaarheidstoets’ in het leven geroepen. Deze bestond uit de eis dat woningen alleen ‘verkamerd’ konden worden als binnen een straal van 50 meter rondom die woning niet een al een andere woning was verkamerd. Een meerderheid van de gemeenteraad besloot echter om deze eis te vervangen door een lichtere eis. Veel bewoners voelden zich daardoor in de steek gelaten, want daardoor zou verkamering in hun straat alsnog vrij spel kunnen krijgen.

Afgelopen woensdag pakten wij, samen met GroenLinks, de handschoen op en dienden een voorstel in om de leefbaarheidstoets van 50 meter alsnog in te voeren. Voor al die bewoners die bang zijn dat hun straten verder achteruitgaan. Maar ook om te zorgen dat nieuwe kamers op een goede manier over de stad worden verspreid. Goede en veilige kamers voor studenten en starters, veilige en leefbare wijken voor iedereen. Helaas kon ons voorstel opnieuw niet op een meerderheid rekenen, ondanks de zorgen van veel bewoners. Een voorstel dat wij met de SP indiende haalde het wel, waardoor het college zich moet inzetten om een tweede Helix-toren of ander groot studentencomplex in de stad te realiseren. Wij geloven namelijk in de kracht van sociale studentenhuisvesting die goed, betaalbaar en in samenspraak met de wijk tot stand kan komen.

Hoewel de aanpak van verkamering in onze optiek niet helemaal compleet is, geloven wij wel dat de stad erop vooruitgaat. Verkamering heeft niet meer volledig vrij spel, we gaan beter controleren en zetten sterker in op samenwerking tussen huurders, verhuurders en gemeente. Met het voorstel om meer sociale studentenhuisvesting te realiseren, dragen we tot slot ook bij aan kwalitatief goede kamers tegen een betaalbaar tarief op een goede locatie. Zo zetten we opnieuw een grote stap richting Arnhem als aantrekkelijke stad voor iedereen.

Giovanni Visser

Lees mijn brief aan alle Arnhemmers hier: Brief aan alle Arnhemmers. Ik ben Giovanni en 23 jaar oud. Ik ben geboren en getogen in Arnhem. Naast het raadslidmaatschap werk ik bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Ik woon in Arnhem-Zuid. In mijn vrije tijd houd ik van fietsen, wandelen, lezen of een fijn

Meer over Giovanni Visser