Huisvesting Lauwersgrachtalliantie

17 december 2020

Stadstheater Arnhem.

In de gemeenteraad wordt al lang gesproken over het renoveren van het Stadstheater en een nieuwe huisvesting voor onze rijksgezelschappen Oostpool en Introdans. Op woensdag 16 december heeft de gemeenteraad hiertoe een besluit genomen. Besloten is tot het uitwerken van de samenwoonvariant, een gezamenlijke huisvesting voor het Stadstheater en de twee rijksgezelschappen. De PvdA ondersteunt de ambitie en vindt de rijksgezelschappen belangrijk voor de cultuur in Arnhem, maar heeft wel geworsteld met de hoge kosten voor het plan. Hiertoe heeft de PvdA een amendement ingediend, samen met D66, VVD en GroenLinks. Doel van dit amendement was een keuze voor de samenwoonvariant, maar met een opdracht om het plan voor minder uit te voeren. Met dit amendement heeft de PvdA ingestemd het plan. Wij kijken uit naar de uitwerking van de plannen.

Arnhem is in alles een echte cultuurstad. Arnhem heeft diverse rijksgesubsidieerde gezelschappen, waaronder Phion, Oostpool en Introdans. Maar daarnaast heeft Arnhem ook unieke Arnhemse lokale gezelschappen en makers. Deze combinatie maakt Arnhem als cultuurstad uniek. De PvdA vindt Arnhem als cultuurstad erg belangrijk. Cultuur is een belangrijke waarde in de stad en de samenleving. Hier passen ook investeringen in de cultuur bij. Onze rijksgezelschappen verdienen ook een goede huisvesting. Het is duidelijk dat de huidige huisvesting van Introdans niet meer voldoet aan deze tijd. Ook de huisvesting van Oostpool heeft beperkingen. Een deel van het gebouw is tijdelijk neergezet en het pand is niet goed toegankelijk. Het Stadstheater zelf is hoognodig toe aan renovatie. Oftewel er ligt een opgave om de huisvesting opnieuw te bezien.

In het coalitieakkoord dat de PvdA met GroenLinks, VVD en D66 heeft gesloten, is afgesproken dat er geld gereserveerd wordt voor een toekomstbestendige huisvesting van het Stadstheater, Introdans en Oostpool. Op basis van onder andere deze afspraak is het voorstel dat nu besproken is tot stand gekomen. Het voorstel betreft de samenwoonvariant met behoud van het monumentale deel van het Stadstheater, een uitbreiding van het Stadstheater een nieuwe huisvesting voor Oostpool en Introdans op de locatie van het huidige Stadstheater. In het voorstel is niet alleen rekening gehouden met bouwen van het gebouw, maar ook het duurzaam in standhouden ervan voor de komende 40 jaar. Dus ook de toekomstige vervanging van de toneelinstallatie en bijvoorbeeld het dak is meegenomen in de huidige berekeningen.

Het voorstel werd afgelopen zomer gepresenteerd. In dit voorstel bleek dat het plan € 83 mln kost. Een deel hiervan wordt betaald met een subsidie van de provincie en deel wordt betaald door de rijksgezelschappen zelf. Maar al met al een grote investering. De PvdA heeft het afgelopen half jaar veel gepraat met de partners in het project, met onze leden en met andere partijen in de raad. Aan de ene kant ondersteunen we de ambitie aan de andere kant vindt de PvdA de kosten erg hoog. Uiteindelijk heeft de PvdA, samen met D66, VVD en GroenLinks een amendement gemaakt met de keuze om te gaan voor de samenwoonvariant, maar wel met een opdracht om te streven naar een verlaging van de kosten met € 10 mln. Met deze aanpassing heeft de PvdA ingestemd met het plan, omdat hiermee een voor de PvdA goede balans tussen enerzijds de inhoudelijke ambitie en anderzijds de kosten is gerealiseerd.

De PvdA heeft tevens samen met GroenLinks een motie ingediend met een opdracht om Arnhemse makers een plek te geven in het nieuwe gebouw. Arnhem is uniek omdat we rijksgezelschappen hebben, maar ook omdat we lokale Arnhemse makers hebben. Die verdienen hier ook een plek, zodat dit gebouw straks het cultuurhuis van Arnhem kan worden. Deze motie is aangenomen, zodat het college hier in de uitwerking mee verder moet.

Foto: Arnhemcity12 / Wikimedia Commons