Is er straks voor iedereen nog wel plek in Musis?

8 januari 2018

Onlangs berichtte de Gelderlander dat carnavalsvereniging On- ganse dit jaar het carnaval niet meer in Musis organiseert. De locatie was 60 jaar lang de uitvalsbasis voor het carnaval. De vereniging heeft laten weten dat de locatie door de verhoogde huurprijs te duur is geworden.

Er is het afgelopen jaar fors geïnvesteerd in de renovatie van het bestaande Musis en de bouw van de nieuwe concertzaal. De PvdA vindt het van belang dat de voorzieningen in onze stad toegankelijk zijn voor iedereen. Ook hebben we al eerder onze zorgen geuit over de exploitatie van Musis. Er moeten flinke omzetten gehaald worden om de kosten voor de gedane investeringen te kunnen dekken. Daarbij speelt ook nog mee dat de toekomst van het Gelders Orkest als de belangrijkste huurder onzeker is. Het orkest heeft namelijk de verplichting om samen te werken met het Orkest van het Oosten.

Op 12 januari as. wordt Musis feestelijk geopend. De PvdA is ook benieuwd naar de financiële stand van zaken. Het was al bekend dat het totaalbedrag voor de renovatie en nieuwbouw overschreden zou worden met enkele tonnen (op een budget van ongeveer 20 miljoen). Nu de opening aanstaande is gaat de PvdA ervan uit dat er ook zicht is op de totale kosten. De PvdA heeft daarom schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W het college van B&W.  De fractie wil o.a. weten of andere organisaties en gezelschappen ook gevolgen ondervinden van de nieuwe tarieven en voorwaarden die Musis  hanteert. Daarnaast vraagt de fractie om duidelijkheid over gedane investeringen, overschrijdingen, de begroting…kortom de actuele financiële stand van zaken van Musis.

Foto: Marco Derksen / Flickr

Waar ben je naar op zoek?