Door op 6 maart 2014

Kiezen voor zorg, werk en veilige buurten

Dinsdag is de actiegroep ‘Help Arnhem vooruit’ gestart met een actie voor de bouw van het kunstencluster. Woensdag werd ik gebeld door een kiezer die even wilde checken wat de PvdA ervan vindt. Ik wil ons standpunt voor haar en alle kiezers in Arnhem nog eens heel helder maken. De PvdA is tegen het kunstencluster. Wij maken in deze tijd andere keuzes. De PvdA wil investeren in meer werk, goede zorg en veilige buurten.

Kan een nieuw cultuurgebouw een trekker zijn voor de binnenstad? Ja, dat kan, maar het kunstencluster vraagt wel om een investering van 32 miljoen euro die de gemeente Arnhem zich niet kan veroorloven. Deze week hoorden we namelijk van de accountant dat de gemeente Arnhem te weinig geld achter de hand heeft om nieuwe tegenvallers op te vangen. Een signaal dat we als Arnhemse politiek heel serieus moeten nemen. We hebben het geld dat nu gereserveerd is voor het kunstencluster de komende jaren hard nodig om mensen aan het werk te helpen, de zorg op peil te houden en te investeren in onze wijken. Daar kiest de PvdA voor.

We horen van de voorstanders van het kunstencluster steeds het argumenten dat Arnhem ‘nu eindelijk eens een project moet afmaken’. Maar een kunstencluster bouwen alleen omdat we er al zo lang over praten? Nee. Er is ook geen acute noodzaak voor nieuwbouw van het museum en het filmhuis. Geen van beide panden staat op instorten of krijgt binnenkort een andere bestemming. En het is heel erg onzeker wat er in de zuidelijke binnenstad gaat gebeuren. We kunnen een kunstencluster bouwen en dan hopen dat het hele gebied aantrekt maar dat is een dure gok.

Een stem op de PvdA is een stem voor zorg, voor werk en voor veilige buurten.