Een Nelson Mandelaprijs voor liefde

1 maart 2018

Liefde wint het uiteindelijk van haat. Helaas zien we in Arnhem nog te vaak dat haat de kop opduikt. Haat tegen mensen met een andere afkomst, geloof, of seksuele geaardheid. Laten we daarom juist liefde stimuleren, door Arnhemmers die onze stad mooier maken door hun liefde voor de medemens, in het zonnetje te zetten.

Wat de PvdA betreft komt er naast de Arnhemse stadsprijs voor vrijwilligers ook een speciale Arnhemse waardering komen voor ‘liefde’. Een prijs die jaarlijks door de burgemeester wordt uitgereikt aan Arnhemmers die voor meer liefde zorgen in de stad, bijvoorbeeld door discriminatie tegen te gaan, de rechten voor LHBTI’s te bevorderen of mensen op een andere liefdevolle manier bijeen te brengen.

Wat mij betreft gaat die erkenning de Nelson Mandelaprijs gaat heten. Nelson Mandela is naast naamgever van één van de bekendste bruggen in de stad voor mij ook een voorbeeld als het gaat om liefde. Zo zei hij:

No one is born hating another person because of the colour of his skin, or his background, or his religion. People must learn to hate, and if they can learn to hate, they can be taught to love, for love comes more naturally to the human heart than its opposite.

Een prijs alleen is natuurlijk niet genoeg. Maar zo’n zichtbare erkenning kan onderdeel zijn van breder beleid dat er op gericht is dat iedereen erbij hoort in Arnhem en zichzelf kan zijn. Dat moet ook zichtbaar zijn, bijvoorbeeld door deze prijs. Het is een constant proces dat alle terreinen van de gemeente en de politiek raakt en waarop nu nog te weinig gebeurt.

Vanavond gaat Marilyn in debat, onder andere over liefde en jezelf kunnen zijn, in het Roze Debat.