Door op 3 mei 2013

Nu meedoen is straks meetellen

Op de 1 mei viering van de PvdA in Arnhem vertelde Marcel Legerstee over Ome Joop’s Tour. Dit jaar gaat voor de 63e keer een groep van jongens en meisjes tussen de 10 en 12 jaar oud tien dagen lang fietsen door Nederland. Ze leren een andere wereld kennen, andere normen en waarden.Bewegen en vakantie vieren, een mooie combinatie.

Wat de kinderen van Ome Joop’s Tour met elkaar gemeen hebben is dat hun ouders geen geld hebben voor een vakantie. Dat het thuis niet altijd makkelijk is. Marcel vertelde trots dat niemand minder dan Theo Janssen jaren geleden had meegedaan aan de Tour. Hij weet dat kinderen meer kansen hebben in de toekomst als ze op jonge leeftijd volop mee kunnen doen in de maatschappij.

In Arnhem groeien meer dan 4000 kinderen op in armoede. Voor deze kinderen bestaat er een risico op sociale uitsluiting als zij niet of onvoldoende kunnen deelnemen aan activiteiten op school en daar buiten. Deze kinderen mogen niet aan de zijlijn komen te staan. Ik was dan ook erg blij met een van de eerste acties die Jetta Klijnsma als staatssecretaris Sociale Zaken ondernam: het afschaffen van de inkomensgrens voor armoedebestrijding.

Het kabinet Rutte I had gemeenten opgelegd dat zij alleen ondersteuning mochten bieden aan gezinnen met een inkomen van maximaal 110% van het sociaal minimum. Een paar weken geleden stemde de gemeenteraad van Arnhem in meerderheid voor een motie van de PvdA om de inkomensgrens op te rekken naar 120%. Dat betekent heel praktisch dat we meer kinderen kunnen laten sporten en naar muziekles kunnen laten gaan tegen een gereduceerd tarief.

En ja, meer kinderen laten deelnemen aan activiteiten kost geld. Maar dat geld verdient zich terug omdat kinderen die volop participeren in de maatschappij vaker hun school afmaken,  meer kans hebben op een baan, minder risico lopen op gezondheidsproblemen en minder gedragsproblemen hebben. De bestrijding van kinderarmoede is een speerpunt van de PvdA Arnhem. Omdat nu meedoen straks meetellen is.

De komende weken voert de PvdA Arnhem actie voor de Stichting Leergeld. De Stichting ondersteunt kinderen op een praktische manier met tweedehands fietsen, computers of een bijdrage aan de schoolkosten. Lees hier meer over de actie en hoe je de Stichting kunt helpen.