Door op 26 mei 2015

Omstreden Atlanco Rimec betrokken bij bouw Arnhem Centraal

Het omstreden  uitzendbedrijf Atlanco Rimec is betrokken bij de bouw van Arnhem Centraal. Het programma Zembla heeft onderzoek gedaan naar dit Ierse bedrijf en constateert ernstige misstanden die al jaren duren. Ook in Arnhem. De PvdA wil hier meer van weten en stelt vragen aan het Arnhemse college.

Op 14 mei berichtte Zembla in de uitzending ‘in de Bouwput’ over misstanden bij het bedrijf Atlanco Rimec. In de uitzending wordt duidelijk dat Atlanco Rimec in de afgelopen 7 jaar bij meer dan 50 projecten in Nederland betrokken was, oa bij de bouw van het station in Arnhem. In de uitzending wordt ook duidelijk dat medewerkers via dit bedrijf onderbetaald worden en dat het bedrijf zich niet houdt aan de arbeidstijdenwet en Arbo wetgeving. In het geval van Arnhem wordt aangegeven dat er personeel wordt ingehuurd door BTB Riedas bij Atlanco Rimec. Zij hebben volgens hun website het betonwerk geleverd en uitgevoerd

De Tweede Kamer heeft recent de Wet Aanpak Schijnconstructies aangenomen. Deze wet legt een grotere verantwoordelijkheid bij opdrachtgevers.
Naar aanleiding van de berichtgeving wil de PvdA van het college weten of het bekend is met de misstanden die in de uitzending van Zembla aan het licht komen. Mocht dit zo zijn, dan wil de fractie weten of er stappen zijn ondernomen om de misstanden aan te pakken. Belangrijk is te horen van het college op welke wijze de gemeente Arnhem aannemers en onderaannemers bij bouwprojecten controleert en hoe gaat het college invulling geeft aan de Wet Aanpak Schijnconstructies.

Waar ben je naar op zoek?