26 mei 2022

Onze kandidaat-wethouder: Mark Lauriks

Zoals we eerder lieten weten, verlopen de onderhandelingen voor een nieuwe coalitie voor Arnhem voorspoedig en in een goede sfeer. Op 1 juni wordt het coalitieakkoord door de onderhandelende partijen gepresenteerd aan de stad. Op 2 juni spreken we elkaar tijdens de ledenvergadering, waarin het onderhandelingsresultaat wordt besproken en de afdelingsvergadering stemt over eventuele deelname aan het college.

Over het proces voor de voordracht van een wethouder voor de PvdA spraken we in een eerdere ledenvergadering. De procedure met een onafhankelijke adviescommissie is vastgesteld door de leden. Er zijn uiteindelijk 16 sollicitanten geweest en 8 gesprekken gevoerd. De commissie heeft daardoor een ruime keuze gehad op basis waarvan zij kon selecteren en heeft Mark Lauriks voorgedragen als voorkeurskandidaat. De fractie heeft het advies van de commissie overgenomen. Zowel fractie als bestuur zijn blij met deze uitkomst.

Mark is geen onbekende in onze afdeling. Van 2012 tot 2018 was hij afdelingsvoorzitter. Hij is een geboren en getogen Arnhemmer met een groot hart voor de stad. De afgelopen jaren werkte hij al bij de gemeente Arnhem als bestuursadviseur van burgemeester Ahmed Marcouch. Eerder werkte hij in politiek-bestuurlijke rollen bij het ministerie van Justitie en Veiligheid en de provincie Gelderland.

Mark: “Ik ben trots dat de PvdA mij voordraagt als wethouder voor de mooiste stad van Nederland. Als geboren en getogen Arnhemmer vind ik het een grote eer om mij op deze manier voor Arnhem te mogen gaan inzetten. Als wethouder wil ik opkomen voor alle Arnhemmers, maar in het bijzonder ook voor die mensen voor wie Arnhem niet of niet meer die mooie stad is, omdat zij niet rondkomen, of onzeker zijn over hun toekomst. Alle Arnhemmers verdienen een fijne en eerlijke stad.”

Na de presentatie van het coalitieakkoord op woensdag 1 juni, zullen we het akkoord en andere stukken met jullie delen. Zowel fractie als bestuur kijken uit naar dat moment. Op 2 juni zal Mark zich ook presenteren. Als de afdelingsvergadering instemt met deelname aan het college, zal de fractie Mark aan de gemeenteraad voordragen als wethouder.

Waar ben je naar op zoek?