Permanente dag- en nachtopvang daklozen stapje dichterbij

Door Ria de Vries op 29 januari 2018

De PvdA maakt zich al tijden zorgen om het aantal daklozen dat in Arnhem nog altijd buiten slaapt. Ook rond het vriespunt en bij een gevoelstemperatuur die onder nul is. Een onderzoek naar mogelijkheden voor permanente dag- en nachtopvang is nu de eerste stap.
De Pvda voert regelmatig de discussie over voorzieningen als “bed, bad en brood”. Er worden nog steeds mensen geweigerd bij Iriszorg. Ook slapen er mensen in park Presikhaaf, en in Arnhem-Zuid bij Kronenburg.
Volgens de professionals is een groot gedeelte van de buitenslapers uitbehandeld bij de GGZ, of zou een behandeling aangeboden moeten krijgen.

Daarom wil de PvdA graag een onderzoek naar de mogelijkheden voor permanente dag- en nachtopvang. Een onderzoek waar juist ook de doelgroep nadrukkelijk bij betrokken en gehoord zou moeten worden. Wellicht in een gesprek met de wethouder zoals Amsterdam dit gedaan heeft. Want van wie kun je de problemen beter verwoord krijgen dan van de dak- en thuislozen zelf? Van het College vragen we om al in maart a.s. met de resultaten ervan te komen.
Daarnaast willen we dat het winterprotocol wordt ingevoerd bij +5 graden Celsius. Voor elke dakloze hoort er een slaapplek te zijn in Arnhem ook als de buitentemperatuur net als vannacht + 2 is.

Om deze redenen hebben we de motie van de SP over de permanente dag en nachtopvang daklozen in Arnhem mee-ingediend. PvdA is heel blij dat de motie het gehaald heeft en dat de opvang open gaat bij een temperatuur van +5.

Ria de Vries

Ik ben Ria en ben 60 jaar oud. In het dagelijks leven ben ik budgetcoach. Ik maak me boos over onrecht. Mensen die een afwijzing krijgen voor een uitkering terwijl ze geen cent hebben, daklozen die niet naar binnen mogen bij Iriszorg, het gevecht dat men in Arnhem moet leveren voor goede zorg als er

Meer over Ria de Vries