Plan van Aanpak: Woningbouwontwikkeling

10 juli 2020

Het SSH&-complex Helix in Presikhaaf.

Arnhem is een aantrekkelijk stad om in te wonen. De stad is groen, er is een goed cultureel aanbod, de stad is divers en we hebben een aantrekkelijk woonaanbod. Het is alleen wel nodig dit ook voor de toekomst te behouden. Arnhem heeft veel geïnvesteerd in de wijken en met name de aandachtswijken, zoals Malburgen, Presikhaaf, Geitenkamp en Klarendal. Het is belangrijk om aandacht te houden voor onze wijken en voor onze woonopgave, zodat wijken niet opnieuw afglijden of andere wijken straks nieuwe aandachtswijken worden. Daarnaast heeft Arnhem een opgave om nieuw te bouwen. Uit een recent woningbehoefteonderzoek blijkt ongeveer 7.500 woningen tot 2030. In de gemeenteraad hebben we het plan van aanpak woningbouwontwikkeling vastgesteld. Een plan met maatregelen om de gewenste woningbouw vorm te geven.

De PvdA heeft in het coalitieakkoord met GroenLinks, VVD en D66 een afspraak gemaakt om 30% van de woningen te bouwen als sociale huurwoning. Oftewel een woning met een huurprijs lager dan circa € 730,00. Over de projecten, aangezien we vinden dat niet ieder project 30% sociale huur hoeft te bevatten, maar wel dat over het totaal aantal te bouwen woningen minimaal 30% behoort tot de sociale huur. Het blijkt dat de Arnhemse woningbouwcorporaties zich hiervoor willen inzetten. De voorkeur van de PvdA is ook dat sociale huurwoningen worden gebouwd en geëxploiteerd door woningbouwcorporaties, aangezien ze dan vallen onder afspraken die de gemeente hierover maakt met de woningbouwcorporaties over bijvoorbeeld de verdeling en de toewijzing. Het is alleen niet uit te sluiten dat ook projectontwikkelaars sociale huurwoningen bouwen en dan is het belangrijk hierover goede afspraken te maken. Voor de PvdA is het van belang dat we voldoende betaalbare woningen hebben voor de Arnhemmers die dat nodig hebben en dat we de bereikbaarheid voor sociale huurwoningen vergroten. De wachtlijsten zijn lang. We zijn blij dat in het plan van aanpak hier veel aandacht voor is.

In het Plan van aanpak wordt ook gesproken over de woondeal. De gemeente Arnhem heeft samen met de gemeente Nijmegen en de provincie Gelderland de woondeal gesloten. Hiermee komt er extra ondersteuning en geld vanuit het rijk. Onder andere om de woningbouwontwikkeling aan te jagen, bijvoorbeeld door een verlaging van de verhuurdersheffing voor woningcorporaties, waardoor zij meer ruimte krijgen om te investeren. Echter, voor Arnhem ook ruimte om te investeren in de wijken die dat nodig hebben. De PvdA is heel blij met deze woondeal.

Naast de woondeal gaat er ook gewerkt worden aan een stadsakkoord. Een akkoord tussen alle partijen die betrokken zijn bij de woningbouwontwikkeling in Arnhem, dus gemeente, corporaties en ontwikkelaars om afspraken te maken over de woningbouwontwikkeling in Arnhem. De PvdA is van mening dat met de juiste afspraken de juiste woningen, voor de juiste doelgroepen, op de juiste plekken en in de juiste categorieën kunnen worden gebouwd.

We hebben in de raad een goed debat gevoerd en nu is het tijd om aan de slag te gaan. De PvdA kijkt uit naar de resultaten en hoopt dat we hiermee richting de toekomst weer verder kunnen werken aan een aantrekkelijk Arnhem voor iedereen.