4 maart 2021

PvdA, GroenLinks en VVD zeggen samenwerking D66 op

Vandaag hebben GroenLinks, VVD en PvdA de samenwerking met D66 binnen de coalitie opgezegd. Een helaas in onze ogen onvermijdelijk stap gezien de nu ontstane situatie.

Inhoudelijk zijn er raakvlakken, maar de wijze waarop partijen met elkaar willen samenwerken lopen te ver uiteen. Het college werkt in een zeer moeilijke tijd prima samen om Arnhem door de coronacrisis heen te helpen. Echter, keer op keer blijkt uit de manier van samenwerken dat er vanuit D66 geen vertrouwen is, in het handelen van het college en in het handelen van de andere partijen binnen de coalitie. Natuurlijk kunnen partijen binnen een coalitie kritiek hebben, maar een goede samenwerking is wel gebaseerd op wederzijds vertrouwen.

Gezamenlijk hebben partijen gewerkt aan de uitvoering van het coalitieakkoord. Een coalitieakkoord met mooie afspraken over zeer diverse onderwerpen. Een coalitieakkoord dat ook ruimte biedt om in deze periode met eigen voorstellen en andere samenwerkingen in de raad te komen. Niet een dichtgetimmerd akkoord dat de koers voor de stad voor 4 jaar volledig vastlegt. Een dergelijk akkoord vergt een goede samenwerking. Juist om de afspraken die er wel zijn gezamenlijk uit te voeren. In 2019 zijn aanvullende afspraken gemaakt. Deze afspraken gingen ook over de samenwerking binnen de coalitie. Doel hiervan was om in vertrouwen en zonder elkaar te verrassen gezamenlijk door te gaan.

De laatste tijd blijkt toch dat de toon en wijze van samenwerken door D66 zeer negatief is. Deze negatieve houding past niet in een constructieve samenwerking binnen een coalitie. Vanzelfsprekend is een kritische houding of het aantal kritische vragen geen probleem. Bij een kritische houding binnen een samenwerking is het alleen wel van belang dat dit vanuit vertrouwen richting elkaar gebeurt. Dit ervaren GroenLinks, VVD en PvdA niet bij D66. Alleen overleggen met elkaar als dat in het eigen belang is, daar is geen enkele relatie tegen bestand. Samenwerking vergt iets van iedere partij en vergt begrip en luisteren naar alle belangen en niet alleen de eigen.

We betreuren het dat we in deze situatie terecht zijn gekomen. Echter, in het belang van de stad, zeker in deze moeilijke tijden, achten we het van belang deze stap te zetten. Juist in deze tijd is een goede constructieve samenwerking gebaseerd op vertrouwen van groot belang.

Hoe gaat het nu verder? Het stadsbestuur gaat door. Vooralsnog met drie partijen. Gezamenlijk zullen we de komende tijd kijken hoe we dit laatste jaar in gaan.

Lees hier het persbericht dat wij vandaag samen GroenLinks en VVD hebben verstuurd.