14 september 2019

Reactie PvdA op advies verkenners

Op 21 juni hebben PvdA en GroenLinks de samenwerking opgezegd binnen de coalitie. Eerder hebben we jullie hierover geïnformeerd op de website en tijdens een extra ledenvergadering. Tijdens het raadsdebat op 26 juni over de ontstane situatie is door een meerderheid in de gemeenteraad een motie aangenomen met de oproep om twee verkenners aan te stellen om te zoeken naar een oplossing voor de situatie. Eén verkenner van GroenLinks en één verkenner van de VVD.  Op 2 september hebben de verkenners hun advies uitgebracht. Hierover heeft op 11 september een raadsdebat plaatsgevonden. Het advies van de verkenners is een oproep aan de oorspronkelijke coalitiepartijen om in het belang van de stad te onderzoeken of een lijmpoging mogelijk is. De PvdA heeft dit advies overgenomen. Inmiddels hebben reeds enkele gesprekken plaatsgevonden.

De PvdA heeft op 21 juni de stap genomen om de samenwerking met de coalitie op te zeggen. De redenen hiervoor waren enerzijds de discussies over ondermeer de tekorten in de zorg en anderzijds de moeizame samenwerking. Deze stap heeft de PvdA niet voor niets gezet en is een optelsom van diverse ontwikkelingen in de maanden ervoor. In de gesprekken, zoals ook blijkt uit de verslagen van de gesprekken met de verkenners, heeft de PvdA aangegeven dat een lijmpoging heel ingewikkeld is. Dit heeft er mee te maken dat we de stap niet voor niets gezet hebben. Na de vele gesprekken hebben de verkenners, de heren Markink (Gedeputeerde provincie Gelderland, VVD) en Groot Wassink (wethouder Amsterdam, Groen Links), de conclusie getrokken dat de grootste kans op een stabiel stadsbestuur een lijmpoging is tussen GroenLinks, VVD, D’66 en PvdA. Er wordt een oproep aan deze partijen gedaan om hiertoe de verantwoordelijkheid te nemen in het belang van de stad. De PvdA heeft dit advies overgenomen.

Voor de PvdA is duidelijk dat we de stap om de samenwerking op te zeggen niet voor niets gezet hebben. Dit betekent dat er echt iets moet veranderen om tot een lijmpoging te komen. Zoals de verkenners zeggen: Een paar afspraken is niet genoeg, er is een doorbraak in gedrag, houding en posities noodzakelijk. Daarnaast dient inhoudelijk een oplossing gevonden te worden voor ondermeer de tekorten in de zorg. De PvdA is de gesprekken wel gestart met de houding om eruit te komen. Echter, de komende tijd zal wel moeten blijken of de door de verkenners genoemde doorbraak gerealiseerd kan worden. Wij zullen ons daarvoor maximaal inzetten in het belang van de stad en in het belang van een goed stabiel stadsbestuur.

De PvdA vond het van belang dat er bij de gesprekken die dus gaan over samenwerking en de inhoudelijke meningsverschillen een externe begeleider aanwezig is. De verkenners hebben dit ook geadviseerd. We zijn blij dat mevrouw Geke Faber, oud-Staatssecretaris en ruim 20 jaar burgemeester in onder andere Wageningen en Zaanstad, bereid is deze rol op te pakken.