Sociale rente voor een sociaal krediet

26 januari 2018

De gemeente Arnhem hanteerde tot voor kort tarieven van 9% en 13% op een lening voor een sociaal krediet. De PvdA wil dat percentage fors verlagen naar 2,3% en doet daarvoor een voorstel in de gemeenteraad. De kredieten zijn er voor mensen die bij een commerciële bank geen lening kunnen afsluiten en niet in aanmerking komen voor de bijzondere bijstand. Het zijn sociale kredieten waarbij geen woekerrente hoort. Op 1 januari 2018 is de Sociale bank Gelderland overgenomen door de Kredietbank Nederland. De Kredietbank Nederland bepaalt nu de rente voor de leningen. Daar kan in overleg met de gemeente van worden afgeweken.

Op zaterdag 27 januari brengt Tweede Kamerlid Gijs van Dijk een bezoek aan Arnhem. Van 14:00 tot 17:00 uur staat in Lokaal 72 het onderwerp armoede centraal in een gesprek met ervaringsdeskundigen, vrijwilligers en professionals. Iedereen is welkom om mee te denken over de vraag wat we aan armoede gaan doen. “Je kunt het verschil maken voor veel mensen met een sociale rente in plaats van woekerrentes. In veel gemeenten is al een sociaal tarief geregeld en het is hoog tijd dat dat ook in Arnhem gebeurt,” zegt Van Dijk.

De PvdA wil ook meer doen aan het voorkomen van schulden. Ria de Vries, gemeenteraadslid voor de PvdA in Arnhem, maakt zich al jaren hard in de gemeenteraad voor het bestrijden van armoede. Schulden zijn een hardnekkig probleem. De partij wil daarom schulden zoveel mogelijk voorkomen. De raad steunde onlangs een voorstel van de partij meer te investeren in preventie. De Vries wil het liefst dat er al op jonge leeftijd wordt gestart met het verstrekken van informatie. “1 op de 4 jongeren heeft schulden. Daarom willen we dat alle jongeren les krijgen in leren budgetteren.”

Waar ben je naar op zoek?