Uit de wijk: december

18 december 2020

Martien Louwers.

We gaan een bijzondere jaarwisseling tegemoet waarin we allemaal beperkt zijn in onze sociale contacten. Dat betekent dat we extra naar elkaar om moeten kijken, in de wijken, in de buurt. En de crisis vraagt ook opnieuw extra aandacht voor onze meest kwetsbare inwoners, voor Arnhemmers die hun inkomen zien dalen of helemaal verliezen, voor mensen in de cruciale beroepen die voor ons klaar staan en voor onze jongeren en ouderen voor wie het beperken van de sociale contacten een grote impact heeft.

Samen voor elkaar in Arnhem

Arnhemmers willen zich graag inzetten voor elkaar. Mensen die hulp willen bieden en hulp vragen worden via Voor Elkaar in Arnhem aan elkaar gekoppeld. Dit initiatief is al actief sinds de start van de Coronacrisis. We verwachten de komende weken een toename van hulpvragen. De vrijwilligers staan klaar om te helpen. Én we kunnen allemaal iets doen voor een ander. Gemeente Arnhem en Voor Elkaar in Arnhem slaan de handen ineen voor Samen voor Elkaar in Arnhem. Met dit initiatief vragen we Arnhemmers om de komende dagen extra voor elkaar klaar te staan. Met een kop koffie, een luisterend oor of een beetje hulp. Er is een kaart beschikbaar waarmee je iemand uit kunt nodigen om iets samen te gaan doen. Een klein gebaar kan een heel groot verschil maken. De kaart is beschikbaar op verschillende locaties in onze stad. Zoals bijvoorbeeld bij supermarkten en gezondheidscentra. Het is ook mogelijk om zelf het kaartje uit te printen of door te sturen via www.arnhem.nl/voorelkaar. We kennen allemaal vast wel iemand in onze omgeving die wat extra aandacht kan gebruiken

Ze snel mogelijk weer naar werk

Om te voorkomen dat mensen werkloos worden of zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan is een publiek-privaat samenwerkingsverband ontstaan: Midden-Gelderland Werkt Door. Het doel van die samenwerking is om mensen, liefst nog voordat ze daadwerkelijk werkloos worden, van-werk-naar-werk te bemiddelen. Er zijn bedrijven die te maken hebben met een krimp in personeel. Maar er zijn ook werkgevers – bijvoorbeeld in de zorg, de logistiek, de distributie en de techniek – die juist een personeelstekort hebben. Door snelle matches te maken, willen we mensen tijdens deze crisis aan het werk houden of toeleiden naar opleidingen. We hebben in de crisis ook extra aandacht voor jongeren die hun baan zijn verloren. Vlak voor de lockdown bezocht ik het project ‘Pak je kans’ waar jongeren vanuit een uitkering worden begeleid naar zelfstandig ondernemerschap. Ik sprak een danser, een muzikant, een horecamedewerker. Jongeren die die nu geen werk meer hebben, die vaak al langer speelden met het idee zelfstandig ondernemer te worden. Het is zuur dat deze jongeren de rekening betalen van deze crisis maar ook mooi om te zien hoeveel bevlogenheid ze hebben en motivatie om een nieuwe start te maken. Dat gebeurt ondertussen ook in onze wijken.