30 mei 2020

Verordening leerlingenvervoer aangepast

De afgelopen weken hebben we in de gemeenteraad gediscussieerd over de nieuwe verordening leerlingenvervoer. De PvdA staat op het standpunt dat ieder kind in staat moet zijn om naar school te gaan. Ongeacht welke beperking het kind heeft.

Voor kinderen met een dusdanige beperking dat zij niet met het openbaar vervoer kunnen of met de fiets blijft taxivervoer van huis tot school of van opstapplaats naar uitstapplaats beschikbaar. Daarnaast is de PvdA uitermate tevreden over de wijze waarop nu gekeken wordt naar de ontwikkeling van het kind. Kinderen zijn er trots op als ze groeien en als ze net als andere kinderen gewoon naar school kunnen in plaats van de uitzondering te zijn. Voor die kinderen die zich nog kunnen ontwikkelen is er een traject “de Reiskoffer” waarbij met begeleiding een traject wordt gestart om te kijken of kinderen op den duur (met of zonder begeleiding) met het openbaar vervoer of op de fiets naar school kunnen. Vanaf groep 7/8 wordt de reiskoffer bij elke aanvraag voor leerlingenvervoer aangeboden als blijkt dat een kind nog kan groeien.  Het traject wordt goed uitgelegd aan de ouders, en het traject wordt met grote zorgvuldigheid gestart zo heeft de wethouder ons verzekerd. De Pvda is blij dat er nu ook voor deze groep kinderen aandacht is.

De nieuwe verordening gaat nu in maar tegelijkertijd wordt er zorgvuldig gekeken en is er een overgangsperiode van de oude verordening naar de nieuwe. Wij blijven dit traject nauwlettend volgen om te monitoren of de toezeggingen van de wethouder over de zorgvuldigheid van de invoering geen grote gevolgen heeft voor de kinderen. Volgend jaar volgt er een evaluatie waarbij goed gekeken wordt of de kwaliteit van het leerlingenvervoer er op vooruit is gegaan door deze nieuwe verordening.