Whemedreef: een plan van en voor de wijk

Door Giovanni Visser op 17 juni 2021

Een plan van en voor de wijk, samen met gemeente en woningcorporatie. Dat is het uitgangspunt van de Malburgse Manier. Bewoners en volkshuisvesting slaan de handen ineen om de woningbouwopgave in Malburgen in te vullen op een manier die kan rekenen op steun van de wijk. Dat is sinds 2000 in Malburgen zo gegaan. Ook voor het plan De Kijkers aan de Whemedreef in Malburgen was de Malburgse Manier het uitgangspunt. Wij hebben het plan van harte gesteund, maar dat ging niet zonder slag of stoot.

Bij de eerste meningsvormende behandeling van het bestemmingsplan voor de Whemedreef, de grondslag voor dit woningbouwplan, ontstonden zorgen bij de fractie van de PvdA. Een bewoner sprak in bij de raadskamer en uitte ernstige bezwaren tegen het plan. Verschillende bewoners zouden niet achter dit plan staan. Waar het plan De Kijkers 60 woningen mogelijk maakt, een klein appartementencomplex en rijtjeswoningen, maakte het vorige plan uit 2011 zeven woontorents mogelijk met meer behoud van groen. De PvdA ziet de urgentie van het bouwen van zo veel mogelijk woningen in en vindt het belangrijk dat plannen gedragen worden door de wijk. Wij hebben dus doorgevraagd bij bewoners en college.

Uit de stukken bleek al dat het vorige plan uit 2011 niet betaalbaar was. College en Volkshuisvesting herhaalden dit probleem. De financiële onderbouwing ontbrak echter. Als het draagvlak in de wijk daarnaast tekortschiet, zagen wij al snel reden om dit plan terug te verwijzen naar de tekentafel. Met die gedachte sloten wij de eerste meningsvormende behandeling dus af. Wel benadrukten wij dat de financiële onderbouwing echt moest komen.

Uiteindelijk nam het verhaal een bijzondere wending. College en Volkshuisvesting kwamen met een betere onderbouwing waaruit bleek dat het vorige plan beslist niet haalbaar was. Hoewel wij nog niet volledig werden overtuigd, kregen wij goed nieuws vanuit een grote vertegenwoordiging van bewoners: voorstanders en bezwaarmakers hadden overeenstemming bereikt en uit rondgang door de wijk bleek dat het voorliggende plan op heel veel steun kon rekenen. Hoewel de nasmaak van het gebrek aan goede onderbouwing bleef bestaan, is de PvdA achter de bewoners gaan staan. Na gesprekken met alle betrokken partijen was duidelijk dat dit plan bij de wijk past. Vier jaar intensieve betrokkenheid heeft een plan opgeleverd dat écht voor de wijk is. Dat werd onze insteek.

Om de bezwaarmakers tegemoet te komen, hebben wij na overleg een amendement ingediend om de bouwhoogte voor een aantal woningen iets te verminderen: we hebben er een verdieping af gehaald. Het amendement en het plan werden uiteindelijk met de minimale meerderheid van één stem aangenomen. Het resultaat is dat we nu kunnen beginnen met de bouw van meer woningen die steun hebben van de wijk. Dat is belangrijk, want onze gigantische woningbouwopgave moeten we invullen, en dat kan niet zonder draagvlak in onze stad.

Het aangenomen amendement dat Giovanni heeft ingediend, vind je hier.

Giovanni Visser

Lees mijn brief aan alle Arnhemmers hier: Brief aan alle Arnhemmers. Ik ben Giovanni en 23 jaar oud. Ik ben geboren en getogen in Arnhem. Naast het raadslidmaatschap werk ik bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Ik woon in Arnhem-Zuid. In mijn vrije tijd houd ik van fietsen, wandelen, lezen of een fijn

Meer over Giovanni Visser