Door op 3 mei 2017

Willem Drees-penning voor Jo Boersbroek

Op 1 mei huldigden we in de afdeling met hulp van minister Jeroen Dijsselbloem twee jubilerende leden van de PvdA in Arnhem: ombudsteam-vrijwilliger Maria Ohoioeloen (25 jaar lid) en oud-raadslid Luuk Broer (50 jaar lid). Bestuurslid Aart van Cooten ging thuis langs bij Jo Boersbroek, zij ontving de Drees-penning. Aart schreef er het volgende over:

“Wat een prachtige medaille”, zegt Jo Boersbroek. “Aan hem heb ik te danken dat ik al zolang AOW krijg.” Dankbaar neemt de 93-jarige Boersbroek de Willem Drees-penning in ontvangst. De PvdA eert leden die 65 jaar lid zijn van de partij. Dit jaar waren dat er precies 65, het Arnhemse lid Boersbroek is daar een van.

Jo Boersbroek heeft decennialang op de Geitenkamp gewoond. De laatste zeven jaar woont zij in Malburgen, in verzorgingshuis Eilandstaete. Lopen kan ze niet meer, de 1 mei-viering kon zij helaas niet bijwonen. Vandaar dat het bestuur haar de erepenning persoonlijk heeft overhandigd. Dat gebeurde op 2 mei, twee dagen na de bekerfinale.

Vitesse bracht de beker naar Arnhem, tot groot genoegen van de jubilaris. Er hangt een Vitesse vlag in haar woonkamer, op haar bed ligt een dekbed in de kleuren geel en zwart. “Een slechte wedstrijd, maar we hebben terecht gewonnen”, zegt ze.

Boersbroek heeft meer dan dertig jaar bij de ‘rode krant’ het Vrije Volk gewerkt. Zij was een van de medewerkers op de afdeling advertentieverkoop, later bij de abonnementenadministratie. Lid worden van de vakbond was in die dagen bij deze werkgever verplicht. En vrijwel iedereen sloot zich daarnaast aan bij de PvdA.

Zij herinnert zich nog een PvdA-verkiezingsfeest in de jaren zestig van de vorige eeuw toen haar partij een klinkende overwinning behaalde. Honderden Arnhemse PvdA-leden kwamen op de avond van de stemming naar de Witte Villa in Park Sonsbeek om de overwinning te vieren, Boersbroek was erbij. “De laatste jaren verliezen we. Dat vind ik wel jammer.”

De Willem Drees-penning krijgt een ereplekje naast de televisie. Pal naast een schaal van de FNV. Daar is zij al 70 jaar lid van. Ze blijft lid van de PvdA. “Ik steun mijn partij, in voor- en tegenspoed.”