Woningbouw Leidenweg

19 december 2019

In de afgelopen periode is onrust ontstaan in Elderveld over twee bouwlocaties. De eerste is gelegen aan de Leidenweg. Hier wil de huidige eigenaar 71 sociale huurwoningen voor ouderen bouwen. De andere is aan de Wassenaarweg, waar Stichting Moviera een opvanglocatie voor slachtoffers van huiselijk geweld wil bouwen. Beide locaties zijn op dit niet bebouwd. In de loop der jaren is hier groen ontstaan. Voor beide locaties zijn nu concrete plannen, waardoor dit groen verdwijnt. Dit veroorzaakt onrust in de buurt. Afgelopen woensdag heeft de gemeenteraad besloten over de plannen aan de Leidenweg. De PvdA heeft ingestemd met het plan voor 71 sociale huurwoningen, maar heeft wel met D66 een motie ingediend om meer aandacht voor bewonersbetrokkenheid te vragen bij dit soort plannen.

De gemeente heeft een grote opgave voor de komende 10 jaar om woningen te bouwen. Daarnaast is er vraag naar andere voorzieningen, zoals het opvanghuis van Stichting Moviera. De ruimte voor uitbreiding in Arnhem is beperkt. Binnen de stad zijn echter bouwlocaties aanwezig die op dit moment niet ingevuld zijn. Dit zijn locaties die al wel bestemd zijn voor ontwikkeling, maar waar, door bijvoorbeeld de bouwcrisis van enkele jaren terug, nog niet gebouwd is. In de loop der jaren zijn sommige van deze locaties groene plekken in de stad geworden. De PvdA begrijpt dat het nu toch gebruiken van deze locaties voor ontwikkeling onrust geeft. Echter, gezien de schaarse ruimte voor ontwikkeling kiest de PvdA er wel voor deze locaties te bebouwen. Hiermee kunnen andere plekken definitief voor groen bestemd worden en kunnen we wel voorzien in de grote opgave die we hebben. Arnhem heeft duizenden woningen nodig tot 2030. Deze moeten een plek krijgen. Huizen die bijvoorbeeld nodig zijn om de wachtlijsten voor sociale huurwoningen te verkorten en om mensen die een goedkope woning willen kopen kansen op de woningmarkt te geven. Wat de PvdA betreft moeten we deze opgave voortvarend oppakken, waarbij bij het vormgeven van de plannen natuurlijk veel aandacht gegeven moet worden aan een groene invulling.

Het bebouwen van plekken in de stad betekent ook bouwen in bestaande wijken. Wijken waar mensen wonen. Begrijpelijk komen deze mensen op voor de leefbaarheid in de wijk. Om deze reden is, juist bij dit soort locaties, een goed participatietraject van groot belang. De PvdA heeft hier eerder bijvoorbeeld bij de bouw van het nieuwe Lorentz College aan de Oegstgeeststraat aandacht voor gevraagd. Met een goede betrokkenheid kan draagvlak gecreëerd worden. Wat de PvdA betreft moet bewonersparticipatie nog meer onderdeel worden van de werkwijze van de gemeente. Zullen we iedereen tevredenstellen, nee, maar we kunnen iedereen horen, argumenten meewegen, plannen bijstellen en mensen serieus nemen. Dat is waar bewonersparticipatie om hoort te draaien. De PvdA is mede initiatiefnemer geweest voor de werkgroep burgerparticipatie die nu bezig is met een plan om bewoners beter te betrekken bij plannen van de gemeente en beter om te gaan met burgerinitiatieven. De PvdA wil hiermee nog beter werk maken van de betrokkenheid van onze inwoners.

De PvdA heeft ingestemd met de plannen voor de bouw van 71 sociale huurwoningen aan de Leidenweg. Een mooi plan dat voorziet in een belangrijke behoefte in onze stad. Wel heeft de PvdA met D66 een motie ingediend om het college op te dragen bij toekomstige plannen initiatiefnemers te verzoeken bij het indienen van plannen ook aan te geven hoe de omgeving betrokken is bij de plannen. Deze motie is aangenomen. Naast het eerder genoemde plan van de werkgroep is dit een verdere stap om bewonersbetrokkenheid een belangrijke plek te geven in de plannen voor onze stad, of ze nu van de gemeente komen of van particulieren.

Foto: Tristam Sparks / Flickr