De beste wensen; 10x 2022 en 2023

2 januari 2023

Het is 2023. Ik wil deze eerste maandag van het nieuwe jaar gebruiken om nog even in 10x terug te kijken op de dingen in mijn portefeuille als wethouder waar ik enthousiast van word dat we ze in Arnhem gedaan hebben de afgelopen ongeveer zeven maanden in 2022 en waar we in 2023 naar kunnen uitkijken.

1. In Arnhem lopen we voorop en vooruit door de kostendelersnorm niet meer toe te passen als volwassen kinderen tot 27 in huis wonen bij hun ouder(s) met een bijstandsuitkering. Dat is namelijk een boete op woonruimte bieden aan je kinderen terwijl er een schreeuwend tekort is aan betaalbare woningen.

1. In Arnhem hebben we als reactie op de koopkracht- en energiecrisis extra 250 euro overgemaakt aan mensen met een laag inkomen bovenop hun energietoeslag, is er een noodfonds voor mensen die niet voor energietoeslag in aanmerking komen en is extra geld vrijgemaakt voor kinderen die in armoede leven en ondernemers die het moeilijk hebben.

1. Ook hebben we studenten met een laag inkomen directe toegang gegeven tot de energietoeslag (maar wel echt jammer dat er geen landelijke regeling is gekomen).

1. Voor (en mét!) woonwagenbewoners hebben we toewijzingsregels voor woonwagens vastgesteld waardoor plekken worden behouden voor familieverbanden zodat woonwagentradities in stand kunnen blijven, nu en voor de toekomst.

1. Op de valreep van het jaar hebben we nog ruimte gevonden om ondernemers die hun TOZO steun moeten terug betalen meer flexibiliteit en soepelheid te bieden omdat zij ook nu weer soms zware tijden meemaken.

1. Er is een mooie begroting aangenomen met daarin onder meer 9,25 miljoen extra om mensen te begeleiden naar de plek die het best bij hen past (het liefst een betaalde baan), een plan voor leefbare wijken, het doorzetten van buurtconciërges en het verder opknappen van winkelcentrum De Drieslag, en geld om Immerloo schulden(zorg)vrij te krijgen.

1. Tenslotte ben ik erg onder de indruk geraakt van de 40.000 vrijwilligers die de stad drijvende houden en hoeveel jongeren er eigenlijk zulk belangrijk vrijwilligerswerk doen; fijn dat ik zoveel vrijwilligers heb kunnen spreken over hun drijfveren en de erkenning die zij daar voor krijgen, bijvoorbeeld via de Stadsprijs, en wat goed dat er zo’n sterke Vrijwilligerscentrale is in Arnhem.

1. Veel gedaan, nog veel meer te doen in het nieuwe jaar:
  • Werken aan (een eigen?) schuldhulpverlening
  • Extra plekken voor woonwagens
  • Zorgen dat de nieuwe Participatiewet daadwerkelijk socialer wordt en uitgaat van vertrouwen
  • Een bijverdienpremie invoeren zodat mensen in de bijstand makkelijker kunnen bijverdienen en vaker aan het werk raken
  • Na de positieve reacties op de evaluatie van Van Wijken Weten via een hamerstuk aan de slag met de Koersnota 2.0 voor de manier waarop we in Arnhem wijkgericht werken.

1. Maar bovenal: wat een eer is het om wethouder te zijn van de stad waar ik van hou. Met plezier zet ik me daar elke dag vol voor in en ik kijk ernaar uit om dat ook in het nieuwe jaar met inwoners, organisaties, ondernemers en gemeenteraad weer te doen.

1. De beste wensen en heel veel goeds voor dit nieuwe jaar!

Mark Lauriks

Wethouder