Ken je kandidaat: Vincent Bouma

11 februari 2022

Vincent in een warme trui.

De komende weken stellen de kandidaten in de top-10 van onze lijst zich aan je voor. Vandaag een special met Vincent Bouma over Warme Truiendag.

Op deze koude maar zonnige dag vertelt Vincent – wandelend in de frisse buitenlucht – over zijn ideeën over energiebesparing bij Arnhemse gezinnen.

“Ik wil graag aandacht vragen voor het probleem van klimaatverandering. Vooral ook nú, met het oog op de hoge gasprijzen”, aldus Vincent. Als PvdA-raadslid hoort hij vaak van bewoners terug dat de kosten alsmaar stijgen en dat het steeds moeilijker wordt om rond te komen. “In Arnhem wonen acht- tot tienduizend gezinnen in energiearmoede, moet je weten”.

Al sinds zijn Larenstein-opleiding is hij nauw betrokken bij dit onderwerp. Met zijn passie en inzet voor de klimaataanpak in Arnhem bereikte hij twee jaar geleden een mooi succes. Hij behaalde een meerderheid in de Gemeenteraad voor zijn voorstel “Arnhemse aanpak energiearmoede”. Daardoor is er meer aandacht voor het betaalbaar houden van de klimaataanpak in onze stad. “Een punt waar ik echt trots op ben. Arnhem is zelfs koploper op dit onderwerp”.

“In Arnhem wonen tienduizend gezinnen in energiearmoede.”

“Dus niet door, door, door, maar juist iedereen meekrijgen met de klimaataanpak”. Liever iets langzamer en het met z’n allen goed doen, dan de energieaanpak alleen iets van de kapitaalkrachtigen laten zijn. In Arnhem is maar geld om 2.500 gezinnen te helpen met het bestrijden van hun energieprobleem, dus er is nog veel te doen.

Kleine tips – zoals isolatiefolie achter de verwarming plakken, tochtstrips en led-lampen plaatsen – worden nu warm aanbevolen door de energiecoaches die de wijken in gaan. “Maar ook om mensen met een kleine beurs te wijzen op de kortingsregeling om een oude slurpende koelkast te vervangen”, aldus Vincent. “Die energiecoaches doen goed werk, want bewustwording is nu nog een groot probleem. Zo zorgt een oude koelkast voor 12 euro per dag op de energierekening en een nieuwe zelfs maar 2 euro.

Door kleine dingen slimmer te doen, kan een gezin al zo’n 200 tot 300 euro per jaar besparen, rekent Vincent voor. “Mensen met een kleine beurs hebben het al zwaar zat, hiermee moeten we ze echt helpen.” De grote tv’s die altijd aanstaan, velen weten niet eens dat dat veel geld kost. De energiecoaches hebben nog veel werk te doen. “Via www.Arnhemaan.nl komt er iemand gratis bij je langs, met tips.”

Om de problemen echt aan te pakken, zoals woningen isoleren en jaren 50 woning naar een A-label te krijgen is zo’n €25.000 tot 65.000 per woning nodig. “Tel maar na bij tienduizend gezinnen. Kortom, er is geld nodig, veel geld. En dat kan Arnhem niet alleen”.

Het is in zijn ogen vooral nu aandacht vragen, helaas hebben veel mensen geen keuze. “Iedereen moet meedoen als we de energiedoelstellingen willen halen, dus moeten we ze daarbij helpen. Het rijke deel van Arnhem kan dat zelf wel.”

De energiecoaches komen in Utrecht uit de kaartenbak, daar worden inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt opgeleid tot energiecoach. “Dat willen we in Arnhem ook”, stelt Vincent. Als straten of buurten er zelf mee aan de slag gaan, dan zou dat nog mooier zijn.

“Je kunt niet groen doen als je rood staat.”

“Maar uiteindelijk draait het om meer aandacht en meer geld. De aanpak blijkt te werken. Maar we horen vanuit alle hoeken dat het met het huidige budget nog jaren gaat duren.” Dat moet sneller, vindt Vincent.

“De PvdA blijft hiervoor knokken. We zijn geen klimaatontkenners, noch doordrammers. We moeten het echt allemaal betaalbaar houden. Je kunt niet groen doen als je rood staat”. En waarom is dit voor iedereen belangrijk? “We willen niet Arnhem aan Zee worden, daarom moet iedereen meedoen. En mee kúnnen doen.”

Zelf heeft Vincent de thermostaat altijd op 19 graden. “Een dekentje is zo gepakt. En dat scheelt.”