Column: Immerloo Schuldenvrij

29 april 2024

Bijna heel Nederland had het vorige week over de schulden van mensen in Immerloo.

Op de journaals van de NOS, RTL en SBS6 ging het erover. Bij de talkshow van Op1 was er een heel goed gesprek. Het stond in de Volkskrant, het NRC, Trouw, De Gelderlander en bijna alle andere kranten. Het was bij Radio 1. Zelfs bij Vandaag Inside had Johan Derksen het erover (en voor de verandering was het eens positief).

En het ging niet over zielige of zwakke mensen. Maar over misschien wel de meest veerkrachtige.
Mensen die ondanks allerlei financiële ellende in overlevingsmodus toch elke dag weer doorkomen.

Ben er blij om dat het over hen ging. Want te vaak worden ze niet gezien. Of niet de mens achter de schuld.

Dat schulden een nationaal probleem zijn is duidelijk. Ze maken gezinnen kapot. En onze samenleving kost het miljarden meer om schulden en de gevolgen ervan op te lossen dan de hoogte van de schuld waarmee het allemaal begon.

We dachten daarom in Arnhem: dat moet anders. En dankzij de gemeenteraad van Arnhem, het Nationaal Programma Arnhem-Oost, het ministerie van Binnenlandse zaken en drie Arnhemse stichtingen kregen we de kans het ook anders te doen.

Van tientallen gezinnen lossen we de totale schuld in één klap op. We verwachten dat daarmee de ruimte ontstaan om andere problemen in het leven te lijf te gaan. Ons aanbod: een coach die je daar de komende twee jaar mee helpt.

Ergens hoopten we met het bedenken van dit experiment op een gesprek over het onlogische schuldensysteem dat we nu hebben. Op z’n minst zou er een nieuwe schuldenvrije kans zijn voor zoveel gezinnen in Immerloo die dat hard nodig hebben. Dat zou voor ons al winst zijn.

Als het meezit krijgen we allebei. En dat is hard nodig. Het móet anders. En je moet ergens beginnen. Wij beginnen in Immerloo.

We houden jullie graag op de hoogte van hoe dit verder gaat.
Mark Lauriks is onze wethouder Bestaanszekerheid en Leefbare Wijken. Regelmatig schrijft hij hier iets over zijn werk voor Arnhem.