Wekelijkse column: Arnhemse werkbrigade

19 februari 2024

Iedereen verdient een baan waar je helemaal op je plek bent. De plek die het beste bij je past. Waar je je gewaardeerd voelt.

Om daar te komen bewandelt ieder mens een ander pad. Soms kom je vanzelf op de juiste plek terecht. En soms kost het iets meer tijd om je eigen weg te vinden.

Afgelopen jaren was de ‘Arnhemse Werkbrigade’ in onze stad één van de mogelijke wegen naar een baan.

Via de Arnhemse Werkbrigade krijgen mensen voor wie een “ouderwetse baan bij een reguliere werkgever” (ja, wat is dat eigenlijk, maar goed) nog een stap te ver is, niet te horen dat het dan einde verhaal is. Ze blijven niet klem in een uitkering maar krijgen juist wél gewoon een contract met een salaris vanaf dag één. Bij ons sociaal ontwikkelbedrijf Scalabor.

Daar krijgen ze een baan met ruimte om te leren en te groeien. Zodat ze zich in twee jaar tijd steeds meer ontwikkelen totdat begeleiding minder nodig is. Dat alles met als doel om langdurig aan het werk te gaan in een vaste baan bij een reguliere werkgever.

Deze werkwijze blijkt een succes. Mensen zijn met plezier aan het werk. In het groenonderhoud bijvoorbeeld bij SIGHT Landscaping, in de schoonmaak bij Nederrijn Schoonmaak of bij het Sportbedrijf Arnhem.

Alle deelnemers hebben na twee jaar een baan, waarvan twee derde bij een reguliere werkgever. Dat is veel meer dan van te voren gedacht.

Allemaal mensen die dankzij de Arnhemse Werkbrigade hun weg vonden. Een samenwerking met Scalabor waar ik trots op ben. Genoeg redenen om van de Arnhemse Werkbrigade een vaste werkwijze te maken en dat doen we dus voortaan ook in onze gemeente.

Mark Lauriks is onze wethouder Bestaanszekerheid en Leefbare Wijken. Elke week schrijft hij hier iets over zijn werk voor Arnhem.