Wekelijkse column: Bestaanszekerheid

6 maart 2024

Bestaanszekerheid. Iedereen heeft het erover. Zeker in de politiek. Maar alleen gepraat levert mensen weinig op. Dus is actie nodig.

Bijvoorbeeld bij de Individuele Inkomenstoeslag. Dat is een bijdrage die mensen met een laag inkomen kunnen aanvragen om rond te komen. Ze hebben daar niet alleen recht op, maar het is ook hard nodig.

Toch weten veel mensen deze ‘I.I.T.’ niet te vinden. Omdat systemen soms voelen als doolhoven. En als een aanvraag dan wél lukt – dan loopt hij na een tijdje ook vanzelf weer af. Alsof mensen ineens niet meer met armoede te maken hebben.

In Arnhem hebben we daarom weer wat dingen veranderd. Vroeg je de inkomenstoeslag aan, dan krijg je hem voortaan automatisch overgemaakt. En de mensen die nog geen aanvraag deden en hem wel goed kunnen gebruiken? Die hebben we zelf actief benaderd.

Zo’n 800 mensen kregen de afgelopen weken een brief waarin een QR-code staat naar een pagina waar ze met één vinkje de Individuele Inkomenstoeslag aan kunnen vragen. Wij hebben alles al ingevuld – mensen hoeven niets te bewijzen. Vertrouwen staat voorop.

Lukt het niet digitaal – dan bieden wij hulp aan. En als de aanvraag uitblijft, dan gaan we bellen. Want niet alleen vinden we dat zonde, we kunnen daar ook nog eens van leren. Misschien was de brief toch niet duidelijk genoeg of is er nog wantrouwen.

Met deze nieuwe werkwijze willen we per jaar duizend extra huishoudens in Arnhem bereiken die recht hebben op de Individuele Inkomenstoeslag maar nog niet aanvragen. Dat gaat om tussen de €260 euro voor alleenstaanden en €875 voor een stel met een kind tussen de 12 en 17. Een bedrag dat voor veel mensen ongetwijfeld als geroepen komt. En waardoor bestaanszekerheid niet alleen maar een modewoord is, maar ook waar wordt gemaakt.

Mark Lauriks is onze wethouder Bestaanszekerheid en Leefbare Wijken. Elke week schrijft hij hier iets over zijn werk voor Arnhem.

Cartoon: Geert Gratama