De gemeenteraad in de Coronacrisis

20 april 2020

Nadat de maatregelen in verband met de Coronacrisis bekend werden zijn ook de vergaderingen van de gemeenteraad stil gelegd. Het zijn bijeenkomsten met grote aantallen mensen die onder de huidige omstandigheden niet door konden gaan. Inmiddels is duidelijk dat vergaderingen van de gemeenteraad zijn uitgesloten van het verbod op bijeenkomsten, mits de maatregelen maar in acht genomen worden. Ook is er een spoedwet aangenomen, waardoor gemeenteraden nu digitaal kunnen stemmen. Toch blijkt de beperking van het digitaal vergaderen wel en leeft ook in de gemeenteraad van Arnhem de vraag hoe we onder de huidige omstandigheden door kunnen gaan.

Uiteraard functioneert het college van Burgemeester en Wethouders gewoon. Iedere dag zijn zij bezig om onze inwoners de ondersteuning te bieden die nodig is. De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van een deel van de noodmaatregelen. Je leest hierover ook in het artikel van Ria de Vries. Onze Burgemeester is daarnaast voorzitter van de Veiligheidsregio en heeft een belangrijke taak bij het uitvoeren van de crisismaatregelen in de regio.

De gemeenteraad heeft enkele weken terug besloten om zo veel mogelijk digitaal te vergaderen. Dit kan enerzijds schriftelijk, maar kan ook via een videoverbinding Dat laatste heeft echter wel zijn beperkingen is gebleken. Een echt debat is lastiger te voeren. Inmiddels is duidelijk dat we de voorbereiding van onderwerpen schriftelijk doen, waarbij ook gedacht wordt over hoe we inwoners en organisaties kunnen blijven betrekken bij de besluitvorming. Uiteraard wordt er gekeken naar welke onderwerpen door kunnen gaan. De agenda wordt zoals gebruikelijk iedere vrijdag gepubliceerd op de website van de gemeente (www.arnhem.nl onder het kopje bestuur en dan gemeenteraad).

Afgelopen woensdag hebben we ook een eerste fysieke bijeenkomst gehad over de wijze waarop we als Arnhem de Corona crisis aanpakken. Ondanks dat binnen de regels een dergelijke bijeenkomst mogelijk is, hebben vier partijen aangegeven niet aanwezig te willen zijn. Zij zijn van mening dat ze gehoor moeten geven aan de oproep zoveel mogelijk thuis te werken. De PvdA heeft begrip voor dit standpunt en vond eigenlijk dat dit debat met de gehele raad gevoerd moest worden. Aangezien het debat wel door is gegaan is de PvdA wel aanwezig geweest.

De PvdA heeft tijdens het debat vragen gesteld over de gevolgen voor de zorg in Arnhem, over schuldenproblematiek, de gevolgen voor buurthuizen en de wijze waarop noodmaatregelen voor onder andere ZZP’ers in Arnhem worden opgepakt. De PvdA heeft ook het vertrouwen uitgesproken in het college dat hard werkt om de samenleving zo goed als mogelijk ten dienste te staan. Het debat zal komende woensdag verder gaan, waarbij partijen in de gelegenheid worden gesteld om moties en amendementen in te dienen. Op onze site en via nieuwsbrieven zullen wij de leden blijven informeren.