Door op 4 juni 2015

Enquête over extra concertzaal Musis Sacrum

Heeft Arnhem een nieuwe concertzaal nodig met 1000 zitplaatsen? En is dat en investering waard van 10 miljoen euro? De PvdA vraagt zich dat af en wil graag van Arnhemmers weten wat zij ervan vinden met behulp van een korte enquête. De komende weken zal de PvdA aan zoveel mogelijk Arnhemmers vragen wat zij van de plannen vinden. De enquête vind je hier.

De PvdA is er nog niet van overtuigd dat Arnhem een extra concertzaal nodig heeft. Arnhem heeft namelijk al een prachtige concertzaal in Musis Sacrum. Het college verwacht dat er voldoende aanbod en animo is voor programmaring in 2 zalen, een zaal met 800 zitplaatsen en een zaal met 1000 zitplaatsen. Een solide plan daarvoor is er echter niet. Zo zal het Gelders Orkest geen extra concerten gaan geven en worden er geen musicalvoorstellingen geprogrammeerd omdat Nijmegen en Apeldoorn dat al doen. Arnhem richt zich op muziek: kamermuziek, wereldmuziek, jazz, koormuziek. Prachtig natuurlijk maar is daar zoveel animo voor dat daar 2 concertzalen voor nodig zijn? Voor popconcerten hebben we ook al een geweldige plek met Luxor Live!

Naast de vraag waar de nieuwe concertzaal voor nodig is zijn er veel vraagtekens te zetten bij de financiële onderbouwing. Met inkomsten uit de horeca en sponsorinkomsten moet flink veel extra geld binnengehaald worden. De horeca draaide vorig jaar nog verlies en sponsorgelden zijn niet gemakkelijk te verwerven in deze tijd. Ook zal het Gelders Orkest geen kostprijsdekkende huur betalen. Dat kunnen ze niet opbrengen. Daar hebben we begrip voor maar het Gelders Orkest is wel hoofdgebruiker waardoor er alleen daardoor al een ‘gat’ in de begroting zit van 163.000 euro.

Wethouder Cultuur (Gerrie Elfrink, SP) heeft tot op heden de PvdA er niet van kunnen overtuigen wat een extra concertzaal de stad zal brengen. Daar is ook geen onderzoek naar gedaan. Ook is niet gevraagd wat de Arnhemmers eigenlijk willen. De PvdA wil een goede onderbouwing van de plannen, zowel inhoudelijk als financieel. Ook willen we weten wat Arnhemmers van de bouw van een extra concertzaal vinden. De resultaten van de enquête zullen we gebruiken bij het besluit over het onderwerp dat de raad eind deze maand neemt.