Gemeenteraad stemt voor diftar met unieke minimaregeling

1 november 2019

Afgelopen woensdag heeft de gemeenteraad van Arnhem definitief ingestemd met diftar door het minimavoorstel aan te nemen. Dit minimavoorstel zorgt ervoor dat de minima, net als alle andere Arnhemmers, beloond worden voor goed scheiden. Als PvdA hebben we ons hier hard voor gemaakt en daarom zijn we ook zeer blij dat dit voorstel het uiteindelijk gehaald heeft!

De gevolgen van klimaatverandering worden steeds duidelijker en in ons dagelijks bestaan krijgen we er steeds meer mee te maken. Zo ook met de regelingen die de landelijke overheid treft om dit tegen te houden of te verminderen. Een van deze regelingen is dat de landelijke overheid de gemeenten heeft opgedragen om de hoeveelheid restafval te verminderen tot onder de 100kg. Gemeenten werden vrijgelaten in de wijze waarop ze dit doel willen behalen.

De gemeente Arnhem heeft in 2016 gekozen om dit te gaan doen door de invoer van gedifferentieerde afvaltarieven, diftar in de volksmond, in combinatie met omgekeerd inzamelen. Hierdoor betaal je niet meer één bedrag aan afvalstoffenheffing, zoals nu het geval is, maar een vast tarief voor PMD, GFT, papier, glas en textiel en een variabel tarief voor restafval (tarief per storting/afvalzak).

In 2017 heeft de Arnhemse gemeenteraad ingestemd met het voorstel van het college over diftar, op voorwaarde dat er gekeken zou worden naar vier uitdagingen die nog in het originele plan zaten. De oplossingen hiervoor zouden door de raad goedgekeurd moeten worden, dan pas zou diftar een feit worden. Het ging om de volgende vier aspecten:

• Medisch afval: hoe voorkomen we dat mensen die vanwege medische redenen meer afval hebben hier niet voor bestraft worden door meer te moeten betalen?
  • GFT in de hoogbouw: als je geen tuin hebt, ontbreekt de mogelijkheid om de GFT-bak buiten neer te zetten. Dit kan stankoverlast veroorzaken.
  • 30l zakken: In eerste instantie was het plan om zakken van 60 liter aan te kunnen bieden, maar dit levert voor kleine huishoudens en ouderen problemen op. Voor kleine huishoudens duurt het namelijk lang totdat de zak vol zit, wat stankoverlast kan veroorzaken, en voor ouderen zijn grote zakken mogelijk moeilijk te tillen.
  • Minimaregeling Het belangrijkste punt voor de PvdA. Tot nu toe kregen minima in Arnhem een kwijtschelding van de afvalstoffenheffing. Wij vonden dat we minimaal deze kwijtschelding in stand moesten houden, maar dat er ook voor de minima een duidelijke stimulans gevonden moest worden om afval te scheiden, zodat we zo veel mogelijk bijdragen aan de landelijke doelstelling van minder dan 100 kg restafval per persoon.

Gedurende het afgelopen jaar kwamen alle voorstellen voorbij met oplossingen voor het medisch afval (Afhankelijk van de klachten kan er een x aantal zakken gratis gestort worden), GFT (er worden meer verzamelstortbakken geplaatst, en er wordt verder geëxperimenteerd met systemen zoals de citybox), 30l-zakken (De bakingangen worden verkleind zodat hier maximaal 30l-zakken in passen) en ten slotte tijdens de raadsvergadering van gisteren de oplossing voor de minimaregeling.

Het college hield woord en kwam met een regeling die de kwijtschelding in stand houdt en stimuleert om te gaan scheiden. Waar andere steden met dezelfde minimaregeling en diftar ervoor kiezen om het vaste deel kwijt te schelden en in het variabele deel een aantal gratis stortingen van zakken toe te staan, ging ons college een stap verder. In Arnhem wordt voor de minima niet alleen het vaste deel, circa 50% van de huidige afvalstoffenheffing, kwijtgescholden, maar krijgen de minima 46 stortingen per persoon per huishouden per jaar. Hieraan is een maximum gekoppeld van 5 personen, ofwel 230 zakken, gratis per jaar.

Arnhem onderscheidt zich nu met een beloning als minima erin slagen minder dan de gratis 46 jaarlijkse stortingen gebruiken in de vorm van een tegoed op hun Gelrepas. Goed scheiden wordt daarmee dus ook voor de minima beloond, net zoals de andere Arnhemmers beloond worden met de kostenbesparing door diftar. Als PvdA zijn we er dan ook zeer blij mee dat dit voorstel gisteren door de Raad is ingestemd, hoewel met de kleinst mogelijke meerderheid.

Diftar is de laatste weken veel in het nieuws geweest. Op de social media kwamen foto’s voorbij van bijplaatsingen: zakken naast de ondergrondse containers. Daarom nog even wat feiten op een rij:

• Diftar is ondertussen in ongeveer 50% van de Nederlandse gemeenten ingevoerd (ca. 200)
  • Tot nu toe zijn slechts 2 gemeenten teruggekomen op hun besluit om diftar in te voeren. Dit kwam niet door een te groot aantal stortingen of iets in die richting, maar omdat zij van tevoren niet goed nagedacht hadden over oplossingen voor hoogbouw.
  • Bovenstaande feiten worden nog eens bevestigd in de onderzoeken die afgelopen week in de Volkskrant en De Gelderlander stonden.
  • In de meeste van deze steden is de afvalstoffenheffing (sterk) gedaald.

Tot slot: wat cruciaal was om een verdere invoering van diftar succesvol te laten verlopen, is goede communicatie. Daar hebben wij als PvdA dan ook steeds op aangedrongen, en het college heeft bevestigd dit volledig met ons eens te zijn. Wij hebben er dan ook alle vertrouwen in dat de definitieve invoering van diftar goed zal verlopen.