Door op 23 april 2015

Niemand op straat

De PvdA Arnhem wil dat mensen niet op straat zwerven en maakt daarin geen onderscheid tussen mensen. De gemeente Arnhem heeft al jaren het principe ‘niemand op straat’. Er zijn verschillende opvangmogelijkheden voor mensen die dat nodig hebben in de stad. Wat ons betreft brengen we in dat beleid geen verandering.

Deze week heeft het college van Arnhem een plan gepresenteerd waarin laagdrempelige nachtopvang die nu alleen in de winter toegankelijk is, ook in de zomermaanden opvang gaat bieden aan daklozen. Het gaat om een (nood)voorziening voor maximaal 18 personen (bij nood tot 20 bezoekers).  Deze voorziening is toegankelijk voor verschillende groepen mensen, ook voor uitgeprocedeerde asielzoekers.

Volgens de nieuwe plannen van het rijk houden gemeenten altijd de mogelijkheid om in individuele gevallen en noodsituaties noodopvang te bieden. Wat de PvdA betreft wordt het beleid van het college in Arnhem dan ook uitgevoerd zoals is voorgesteld en gaat het college in gesprek met het rijk over de nieuwe plannen.