Nieuwe coalitie gaat van start

24 maart 2021

Vandaag hebben GroenLinks, VVD, PvdA en Arnhem Centraal de aanvullende afspraken gepresenteerd op basis waarvan zij voor de rest van deze raadsperiode een coalitie willen vormen. Op 4 maart hebben GroenLinks, VVD en PvdA de samenwerking met D66 opgezegd. Op 10 maart heeft er een duidingsdebat plaatsgevonden in de gemeenteraad om te spreken over de ontstane situatie. GroenLinks, VVD en PvdA zijn na de breuk met D66 in gesprek gegaan met Arnhem Centraal. De afgelopen weken hebben intensieve en constructieve gesprekken plaatsgevonden. Deze gesprekken hebben geleid tot een akkoord. Dit akkoord heeft als basis de bestaande coalitieafspraken. Enkele zijn gewijzigd of geschrapt en verder zijn er aanvullende afspraken gemaakt over ondermeer burgerparticipatie, bewonersondersteuning en ontmoeten in Arnhem Zuid. De PvdA is blij met de uitkomst. Op basis hiervan kan weer sprake zijn van een stabiel stadsbestuur. Op 31 maart zal de presentatie in de gemeenteraad plaatsvinden en zal de beoogd wethouder van Arnhem Centraal voorgedragen worden.

Een belangrijke punt in de afspraken is burgerparticipatie en bewonersondersteuning. De partijen hebben afspraken gemaakt om inwoners beter te informeren over wat er gebeurt in de gemeenteraad via een nieuwsbrief. Daarnaast willen we voorstellen om iedere maand een politieke markt te organiseren waar inwoners in gesprek kunnen met raadsleden en collegeleden. Op deze wijze wordt de afstand tussen de inwoners en de gemeenteraad verkleind. Naast afspraken die betrekking hebben op de gemeenteraad willen we de referendumverordening aanpassen om te komen tot een heldere (objectieve) vraagstelling bij een referendum. Daarnaast willen we betere communicatie vanuit de gemeenten over de keuzes bij een referendum.

Een nieuw instrument dat met deze afspraken wordt geïntroduceerd is het digitale wijkpanel. We willen dit instrument in 2021 al twee keer inzetten als pilot. Het doel is om aanvullend op bestaande vormen van burgerparticipatie gericht mensen te bevragen in de wijk over projecten.

Naast burgerparticipatie is ook bewonersondersteuning belangrijk. In 2017 is er aanzienlijk bezuinigd op het opbouwwerk dat een belangrijk deel van de ondersteuning voor bewoners regelde. In de afgelopen jaren is gebleken dat de wijkteams leefomgeving deze vorm van bewonersondersteuning op een andere manier toch georganiseerd hebben. Het geld hiervoor raakt echter op. Om voor de komende twee jaar de bewonersondersteuning in huidige vorm te blijven voortzetten stellen we € 200.000 beschikbaar. Daarnaast vragen we het college om begin volgend jaar met een voorstel te komen voor de jaren daarna.

Naast deze afspraken met betrekking tot burgerparticipatie hebben we afspraken gemaakt over ontmoeten in Arnhem Zuid. We willen dat vooruitlopend op plannen die nu al voorbereid worden er ruimte komt voor tijdelijke culturele en ontmoetingsmogelijkheden. Tevens willen we het evenementenbeleid van de gemeente evalueren. Hierbij willen we nadrukkelijk aandacht besteden aan diversiteit, laagdrempeligheid en betaalbaarheid van Arnhemse evenementen.

Het afvalbeleid heeft in Arnhem de laatste tijd veel aandacht gehad. Wij hebben aanvullend hierop een afspraak gemaakt over de invoering van de milieukar. Bewoners kunnen één keer per maand klein grofvuil inleveren op een centraal punt in de wijk. De doen we om meer service te bieden en hergebruik mogelijk te maken.

In de afgelopen periode heeft de gemeenteraad ingestemd met de gezamenlijk huisvesting van het Stadstheater, Oostpool en Introdans. Dit project wordt de Lauwersgrachtalliantie genoemd. Arnhem Centraal is tegen deze plannen en behoud de vrijheid om in de gemeenteraad tegen de plannen te stemmen. Dit geldt ook voor de wethouder van Arnhem Centraal in het college.

De PvdA is blij dat we zo snel tot afspraken hebben kunnen komen. Arnhem Centraal heeft inmiddels Bob Roelofs voorgedragen als wethouder. Wij kijken er naar uit om het komende laatste jaar van deze raadsperiode aan de slag te gaan met deze afspraken en natuurlijk ook de bestaande afspraken, samen met de stad en de andere partijen in de gemeenteraad.

Hieronder is een link opgenomen naar de integrale tekst van de aanvullende afspraken. Hier is ook het financieel beeld om deze afspraken mogelijk te maken weergegeven.

240321 Addendum coalitieakkoord GroenLinks VVD PvdA Arnhem Centraal maart 2021