Ons plan voor de fijnste scholen met de beste leraren

12 maart 2022

Kandidaat-raadsleden El Yazid Aït Chrif en Sam Groenendijk bezochten op 11 maart basisschool Het Mozaïek in Malburgen/Immerloo. Op de eerste plek om de leerkrachten in het zonnetje te zetten. Beiden vertelden over hun eigen ervaringen binnen het onderwijs en hoe het ze gevormd heeft tot wie ze vandaag zijn. Dankbaar voor die ene juf of meester die in hen potentie zag, ambitie aanwakkerde om er iets van te maken, en hen de vaardigheden leerde om ieder obstakel dat op hun pad kwam te overwinnen. Wat de PvdA betreft mag de rode loper voor elke leerkracht iedere dag uit.

Daarna hebben zij gesproken met de directeur en een aantal leerkrachten. Het Mozaïek is een excellente school. En wat de PvdA Arnhem betreft een voorbeeld voor velen. Als kinderen meer nodig hebben, dan krijgen ze dat. Met de focus op leren en het aanwakkeren van potentie. Een bijzondere uitdaging, want hun leerlingen leven veelal in verschillende werelden. Tussen thuis, op straat en op school is het continu schakelen. Wat opvalt is dat de leerkrachten gedreven zijn een veilige leeromgeving te creëren. Gericht op verbinding, zonder drempels. Door actief contact te hebben met de ouders, hen structureel te betrekken bij hetgeen hun kind leert, vormt de school een schakel tussen de verschillende leefwerelden van de leerlingen. Zo zorgen zij ervoor dat ook thuis een plek wordt waar de kinderen kunnen leren.

Het Mozaïek vecht voor kansengelijkheid. Een soms bijna niet te winnen strijd. Want op alle fronten komen ze tekort: ruimte, leraren en tijd. Meer geld voor kleinere klassen? Fijn, maar de fysieke ruimte ontbreekt en de leraren om voor deze klassen te staan zijn er niet. Het web van bureaucratische systemen is hierbij niet helpend. Desalniettemin laat Het Mozaïek zich niet uit het veld slaan: de wil om het verschil te maken is enorm groot!

Het advies van het team aan El Yazid en Sam is: durf het verschil te maken! Steek als raadslid je nek uit om te laten zien dat scholen meer fysieke ruimte nodig hebben, om het beste uit het onderwijs te halen. Kies voor een wijkgerichte, of zelfs individuele aanpak, waarbij de visie en wensen van de school gehoord wordt. “Als jullie zorgen dat de wind niet van buiten komt, houden wij het vuurtje hier brandend.”.

Het beste voor onze kinderen. Dat wil iedereen. Op het Mozaïek, op alle andere scholen in Arnhem, in de buurt en thuis. Maar in onze stad hebben niet alle kinderen dezelfde kansen. Goede leraren, betrokken ouders en vele anderen doen er alles aan om Arnhemse kinderen een fijne jeugd en het beste onderwijs te geven. Maar hoe kunnen we ze daarmee helpen? De PvdA Arnhem heeft daarvoor een plan, waardoor kinderen de hele dag kunnen groeien en ontwikkelen, ze een fijne en veilige plek hebben om te leren en de beste leraren hebben op de plek waar ze nodig zijn. Samen gaan we de strijd voor kansengelijkheid aan!

Lees hier ons plan voor de fijnste scholen met de beste leraren!

Sam en El Yazid rollen de rode lopen uit!