Perspectief op Arnhem in Coronatijd

10 juli 2020

Coronamaatregelen op de Markt.

Normaal rond juni spreken we in de gemeenteraad over de zogenaamde Perspectiefnota. Dit is de nota met daarin de visie op het komende jaar en de jaren daarop. Eigenlijk is de Perspectiefnota het belangrijkste moment om met elkaar te spreken wat we nu eigenlijk willen voor Arnhem. Dit jaar liep dit proces anders. Door de Coronacrisis is het perspectief aanzienlijk veranderd; voor de inwoners, maar vanzelfsprekend ook voor de gemeente. De Perspectiefnota die de gemeenteraad kreeg in april was daarmee vrij snel verouderd, aangezien de Coronacrisis hierin niet was verwerkt. Wel had het college een “beleidsarme” perspectiefnota opgesteld, aangezien wel duidelijk was dat de toekomst onzeker was en is. Inmiddels wordt er ook meer bekend over de impact van de Coronacrisis op de stad. De gemeenteraad, waaronder de PvdA, heeft er bij het college om gevraagd. En dan niet alleen de impact maar ook scenario’s voor de toekomst, zodat we besluiten kunnen nemen over hoe we om moeten gaan met de Coronacrisis. Afgelopen dinsdag heeft het college de Arnhemse herstelagenda coronacrisis bekend gemaakt. Hiermee is het eigenlijke en reële perspectief gepresenteerd.

De PvdA is heel blij dat het herstelplan er is. Deze is helaas vlak voor het zomerreces gepresenteerd, waardoor het debat hierover niet meer voor de zomer plaatsvindt. Afgesproken is dat we het herstelplan direct na het zomerreces bespreken in de gemeenteraad. In het plan zijn investeringen opgenomen. Investeringen naar voren halen zorgt voor vertrouwen en zorgt ervoor dat mensen aan het werk kunnen blijven. Daarnaast worden maatregelen genomen op de korte termijn om mensen te ondersteunen tijdens de coronacrisis, waar het college eigenlijk al mee bezig is sinds de uitbraak. Er wordt geïnvesteerd in werk, woningbouw, groen en duurzaamheid.  Vanzelfsprekend moet er nog een debat plaatsvinden en mogelijk zal de PvdA deels ook andere maatregelen willen of keuzes anders maken. Dat zal moeten blijken na de zomer.

Duidelijk is dat de coronacrisis een grote impact heeft. Op onze inwoners op de eerste plaats, maar daardoor ook op de gemeente. Deels worden kosten gecompenseerd door het rijk, maar deels zullen we het als Arnhem ook zelf moeten oplossen. Belangrijk is dat we de mensen ondersteunen en zorgen dat we met z’n allen zo sterk mogelijk uit deze crisis komen. Dat zal ook de inzet zijn van de PvdA bij de behandeling van het herstelplan en de komende begroting.

Mochten jullie als leden ideeën hebben, tegen zaken aanlopen of hier met de fractie over willen spreken dan kan dat vanzelfsprekend. Hiervoor kunnen jullie contact met ons opnemen.