Door op 4 maart 2014

Sociaal ondernemen stimuleren

Ondernemers zorgen voor economische groei. Groei die we in deze tijd nodig hebben om meer banen te creëren in Arnhem. Dat is precies wat we nodig hebben in Arnhem. Teveel mensen hebben nu geen baan. De PvdA wil ondernemerschap dat voor werk zorgt stimuleren en ondersteunen. Hierover ga ik vanavond graag in gesprek met Jong MKB KAN.

We bieden de steun die nodig is
We leggen de rode loper uit voor ondernemers. We willen dat Arnhem een stad is waar ondernemers zich graag blijvend willen vestigen. Bureaucratische procedures voor bedrijven worden kritisch tegen het licht gehouden en de gemeente behandelt ondernemers als echte klanten. De lijnen binnen de gemeentelijke organisatie zijn kort en helder. De wachttijd voor een vergunning wordt tot een minimum beperkt.

Lokale bedrijven worden bij aanbestedingen vanuit de gemeente maximaal betrokken en geïnformeerd. De PvdA wil zo snel mogelijk een werkakkoord sluiten met werkgevers waarin we samen de agenda bepalen voor een optimaal ondernemersklimaat in Arnhem.

We stimuleren sociaal ondernemen
Steeds meer ondernemers willen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Er starten meer en meer Social Enterprises en deze weten nieuwe werkgelegenheid te creëren. Ook in Arnhem zijn hier al voorbeelden van: bij Albert Heijn, Mousset en fietsenmaker Van Hulsteijn bijvoorbeeld.Een gezonde combinatie van een goed businessmodel met de fantastische ambitie om werk- en leerwerkplekken te bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat zijn die ondernemingen die bij ons een streepje voor hebben:

• Sociale ondernemers benaderen we actief met het verzoek om deel te nemen aan werkzaamheden of aanbestedingen voor de gemeente, zodat ze precies weten welke klussen ze voor de gemeente kunnen doen.
  • Het ondernemersplein, het lokale loket voor ondernemers, gaat sociale ondernemers met woord en daad bijstaan bij het aanvragen van vergunningen en het vinden van de weg in bestuurlijk gemeenteland.
  • De gemeente reikt een jaarlijkse prijs uit aan de sociale ondernemer van het jaar om consumenten te stimuleren producten aan te schaffen bij sociale ondernemers.

Werken voor de wijk
Ook stimuleren we het werken voor de wijk. Door het opzetten van wijkbedrijven. Ondernemingen van, voor en door bewoners. Zoals project Klarendal: mensen met afstand tot de arbeidsmarkt in een eigen project aan het werk voor de buurt.

Samen met ondernemers gaat Arnhem aan het werk.