Wekelijkse column: Toeslagenschandaal

13 november 2023

Het Toeslagenschandaal heeft niet alleen diepe wonden gemaakt bij gedupeerde ouders maar ook de invloed op de levens van hun kinderen is rampzalig.

Ouders vertellen mij dat ze hun eigen zorgen en leed hebben geprobeerd te verbergen om maar zo goed mogelijk net te doen alsof er niks aan de hand was. Maar hun kinderen zitten vaak vol met vragen of zelfs frustraties richting moeder of vader.

Vragen zoals ‘waarom was er zo weinig geld thuis’ of gevoelens zoals ‘mijn moeder was altijd zo vol stress en met haar hoofd ergens anders’. En ouders die de beste ouder willen zijn maar zich kapot schamen dat ze er niet voor hun kind hebben kunnen zijn. Maar dat was en is hun schuld niet.

Het vertrouwen dat de overheid kapot heeft gemaakt met het Toeslagenschandaal zal zich maar heel langzaam herstellen. Tegen gedupeerden vertel ik dat ik daar nog weleens van wakker lig: als wethouder vertegenwoordig ik een zelfde overheid die lang hun vijand geweest is.

Wat kan helpen: de ouders en kinderen zelf laten bepalen met welke hulp en ondersteuning ze het beste vooruit geholpen zijn.

Zoals onlangs in buurthuis de Overkant in Presikhaaf. Een mooie zondag, zelf (mede) georganiseerd door kinderen en jongeren met hulp van de gemeente. Het ging over talenten ontwikkelen, toekomstperspectief, geld, maar er was ook dans en muziek. En tegelijk met ruimte om verdriet en zorgen te delen met elkaar over wat het Toeslagenschandaal heeft veroorzaakt. Het maakte weer grote indruk op me.

Beloofd: in Arnhem zullen we dit blijven doen, de kinderen van het Toeslagenschandaal in staat stellen hun eigen toekomst weer vorm te geven. Goedmaken kunnen we het Toeslagenschandaal niet. Beter doen voor de toekomst zijn we verplicht. Alleen dan is enig herstel mogelijk.

Mark Lauriks is onze wethouder Bestaanszekerheid en Leefbare Wijken. Elke week schrijft hij hier iets over zijn werk voor Arnhem.