Onze stad heeft juist nú sociale, rechtvaardige en duurzame politiek nodig!

15 maart 2022

Tot en met woensdag kan je stemmen voor de toekomst van onze stad. Maar de afgelopen weken kijken we vooral allemaal geschokt naar wat er gebeurt in Oekraïne. De inval van Rusland en de gevolgen zijn verschrikkelijk. In Arnhem hebben we, zoals we dat al jaren doen, gezorgd voor opvang voor vluchtelingen. Omdat we niet weg willen kijken en omdat we ons verantwoordelijk voelen. Dat doen we uit solidariteit.
De oorlog heeft enorme consequenties voor de veiligheid van Oekraïners, maar heeft ook gevolgen voor Nederland en voor Arnhemmers.

Naast de klimaatcrisis en de wooncrisis is er economisch zwaar weer op komst. De eerste heftige gevolgen zijn al voelbaar. Door de enorme stijging van de energieprijzen, stijgen de kosten voor een aantal mensen zo hard dat zij niet meer kunnen rondkomen.
Helaas is dat niet nieuw. Energiearmoede is al jarenlang een probleem. Al voor de stijging van de energieprijzen, hadden veel Arnhemmers iedere maand moeite hun energierekening te betalen. Dat komt omdat het inkomen van mensen te laag is en niet in verhouding staat met de vaste lasten die mensen hebben. De afgelopen jaren zijn de huurprijzen van woningen toegenomen. Energie wordt duurder en de gasprijzen stijgen.

“Naast de klimaatcrisis en de wooncrisis is er economisch zwaar weer op komst. De eerste heftige gevolgen zijn al voelbaar.”

Om dit aan te pakken zijn radicale keuzes noodzakelijk. Den Haag moet nu actie ondernemen, bijvoorbeeld door het bevriezen van de energieprijzen, verhoging van het minimumloon en een eerlijker belastingstelsel. Helaas is de afgelopen jaren gebleken dat Den Haag liever wegkijkt (klimaatcrisis) of de handen ervan aftrekt (wooncrisis). Met desastreuze gevolgen.

De afgelopen jaren hebben GroenLinks en PvdA in Arnhem sociale en rechtvaardige keuzes gemaakt op het gebied van armoedebestrijding, duurzaamheid en het tegengaan van de tweedeling in onze stad. De komende vier jaar willen we dat blijven doen. Er is namelijk nog veel meer nodig.

VVD en D66 willen van de verkiezingen een tweestrijd tussen hen maken. Maar het gaat erom dat de stad wint. En daarvoor is sociale en groene politiek nodig: geen rechtse tweestrijd. Sociale en groene politiek is nodig zodat iedereen de energierekening kan betalen én we de woon- en klimaatcrisis aanpakken.

“VVD en D66 willen van de verkiezingen een tweestrijd tussen hen maken. Maar het gaat erom dat de stad wint.”

Zolang niet hard wordt ingegrepen in Den Haag en radicale keuzes worden gemaakt, moet de gemeente ingrijpen om te voorkomen dat een groeiende groep Arnhemmers hun bestaanszekerheid kwijtraakt. Dat betekent zorgen voor voldoende financiële ondersteuning om rond te kunnen komen, versneld opknappen en verduurzamen van huizen door isolatie en van het aardgas af.

En dat kost geld. Dat kunnen we als stad dragen, als we eerlijke en rechtvaardige keuzes maken. Als de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Rechtse partijen willen hier niet aan: maar zonder deze keuzes is er stilstand. En daardoor zijn mensen met lage inkomens en het klimaat de dupe. PvdA en GroenLinks maken deze keuzes wél, zodat we de tweedeling tegengaan en de grootste opgaven van onze tijd te lijf kunnen gaan.

De verkiezingen bepalen hoe solidair we willen zijn en wat we met elkaar bereid zijn daarvoor te betalen. De komende vier jaar zijn bepalend voor de toekomst van onze stad.

Cathelijne Bouwkamp, lijsttrekker GroenLinks Arnhem
Giovanni Visser, lijsttrekker PvdA Arnhem