Wekelijkse column: Jeroen

Door Mark Lauriks op 28 oktober 2023

Werk is veel meer dan alleen een loonstrookje aan het eind van de maand. Het liefst is het een plek waar je helemaal tot je recht komt. Dat is zeker het geval voor Jeroen – medewerker van de Albert Heijn aan de Velperweg in Arnhem.

Op school hadden ze niet gedacht dat Jeroen ooit zou kunnen werken. Dat hadden ze met zoveel woorden ook tegen hem gezegd. Zijn slecht horen en autisme zouden hem in de weg zitten. Daar dacht Jeroen toch echt anders over. Terecht. Hij probeerde het bij de Albert Heijn. Dat ging niet vanzelf, maar uiteindelijk kwam Jeroen op de plek waar hij kennelijk moest zijn.

Bij de Albert Heijn zijn ze dolblij met Jeroen en dat is wederzijds. In het weekend verzint Jeroen smoesjes om met zijn moeder (ze wonen niet in de buurt) toch nog even langs ‘zijn’ winkel te gaan om te kijken of ‘zijn’ diepvriesvakplan wel werd uitgevoerd zoals hij bedacht had. En Jeroen heeft het zo naar zijn zin dat er even gedreigd moest worden met het niet-verlengen van zijn contract, omdat Jeroen weigerde om nog op vakantie te gaan met zijn ouders.

Is goed gekomen. Zo goed zelfs, dat ik onlangs getuige mocht zijn hoe Jeroen te horen kreeg dat de Albert Heijn had besloten hem een contract voor onbepaalde tijd aan te bieden. De vreugde daarover – van Jeroen, maar ook zeker van zijn leidinggevende, die duidelijk zeer bij Jeroen betrokken is – valt niet te omschrijven.

Blij dat ik dit mocht meemaken omdat Jeroen kwam vertellen wat een beetje extra begeleiding op het werk voor hem doet. Daar zet ik mij als wethouder voor in. En daarom maakte ik een afspraak daarover met de Albert Heijn filialen in onze regio. Meer dan zomaar een handtekening op een papier is die samenwerking een garantie dat nog veel meer mensen net als Jeroen bij de Albert Heijn een plek kunnen vinden waarbij ze met de juiste begeleiding helemaal op hun plek zijn.

Mark Lauriks is onze wethouder Bestaanszekerheid en Leefbare Wijken. Elke week schrijft hij hier iets over zijn werk voor Arnhem.

Mark Lauriks

Mark Lauriks (1982) is wethouder Bestaanszekerheid en Leefbare Wijken namens de Partij van de Arbeid. Mark Lauriks werkte bij het Openbaar Ministerie, deed onderzoek naar georganiseerde misdaad en werkte in verschillende adviesfuncties bij de provincie Gelderland, het ministerie van Justitie en Veiligheid en voor de burgemeester van Arnhem. Ook was hij voorzitter van de PvdA

Meer over Mark Lauriks