Fietsambities voor iedere Arnhemmer

Door Giovanni Visser op 31 januari 2020

De Politieke Avond van afgelopen woensdag vormde het sluitstuk van het eerste onderwerp waarover ik het woord heb gevoerd: de Accentnota Fiets. Arnhem staat voor grote uitdagingen. Er wonen steeds meer mensen in onze stad en het verkeer wordt steeds drukker. Als we zo doorgaan, staat Arnhem straks stil. Het tij dient dus te keren en met het aannemen van deze nota kan de gemeente serieuze stappen nemen voor de mobiliteit van de toekomst. De fiets is hierbij het ideale vervoersmiddel om letterlijk in beweging te blijven in Arnhem. Fietsen is immers goed voor de gezondheid, neemt weinig ruimte in en leidt niet tot de uitstoot van schadelijke gassen. Hoe meer we fietsen, hoe gezonder, mobieler én schoner onze stad wordt. Als PvdA hebben we ons hard gemaakt voor fietsambities voor iedere Arnhemmer.

Dit voorstel heeft het college aan de raad voorgelegd naar aanleiding van de wens om een fietsambitie voor Arnhem te ontwikkelen voor de komende jaren. De ambitie heeft betrekking op het stimuleren van het fietsgebruik in plaats van het autogebruik, onder meer met een sterke focus op de Arnhemse fietsinfrastructuur, in het bijzonder snelfietsroutes. De concrete uitwerking van de ambities komen terug in een jaarlijks te verschijnen Fietsagenda als planning en overzicht van de voortgaande of aanstaande veranderingen in het fietsnetwerk. De Accentnota zelf is vooral een ambitie en de realisatie in de Fietsagenda hangt af van de beschikbare financiële middelen. Voor snelfietsroutes geldt bovendien dat deze een regionaal belang hebben en zodoende in aanmerking komen voor cofinanciering van de provincie Gelderland, die doorgaans 50 tot 75 procent van de kosten dekt.

Op een aantal punten voldeed de Accentnota nog niet volledig aan de wensen van onze fractie. We hebben daarom toegezegd gekregen dat in de jaarlijkse Fietsagenda extra aandacht komt voor de kwaliteit van bestaande, secundaire fietspaden en onveilige situaties in het fietsnetwerk.

Tot slot hebben zijn wij mede-indieners geweest van twee aangenomen moties. Met Arnhem Centraal en de Arnhemse Ouderenpartij hebben wij het initiatief genomen om de gemeente te laten optreden als ondersteuner van Fietsmaatjes. De Fietsmaatjes zijn lokale afdelingen die het mogelijk maken om iemand mee te nemen met een maatje op een duofiets. De Fietsmaatjes zijn daarmee een effectieve manier om mensen te laten bewegen en eenzaamheid te bestrijden. Veel Arnhemmers hebben baat bij een Fietsmaatje en in Schaarsbergen bestaat al een afdeling. We hopen dat de gemeente de aanzet kan geven tot het ontstaan van nieuwe afdelingen. Naast de Fietsmaatjes hebben we samen met GroenLinks een motie ingediend om alle doelgroepen mee te nemen in de fietsambities. In Arnhem zijn verschillende initiatieven om ieder kind aan een fiets te helpen en iedereen de kans te geven om te leren fietsen.

Kortom, fietsambities zijn er genoeg. We hopen dat het college aan de slag gaat met deze Accentnota en dat ze zullen leiden tot een hoogwaardig fietsnetwerk voor iedere Arnhemmer.

Bij dit voorstel hield Giovanni zijn maidenspeech. Je kunt deze hier lezen.

Giovanni Visser

Lees mijn brief aan alle Arnhemmers hier: Brief aan alle Arnhemmers. Ik ben Giovanni en 23 jaar oud. Ik ben geboren en getogen in Arnhem. Naast het raadslidmaatschap werk ik bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Ik woon in Arnhem-Zuid. In mijn vrije tijd houd ik van fietsen, wandelen, lezen of een fijn

Meer over Giovanni Visser