Door op 2 maart 2017

Gun Vitesse de kans bij verkoop Gelredome

De PvdA is van mening dat Vitesse in staat gesteld moet worden om Gelredome te kopen. Uit berichtgeving blijkt dat het Gelredome in de verkoop gaat. De PvdA vindt het van belang dat een partij eigenaar wordt die binding heeft met de stad en de regio.Vitesse is een partij die deze binding heeft. Gelredome kan een belangrijke bijdrage leveren aan het op de kaart zetten van Arnhem en de regio. Op het moment dat er evenementen plaatsvinden profiteren in de ideale situatie ook de lokale ondernemers van, zoals de horeca in de binnenstad en de hotels. De PvdA vindt, samen met de VVD, dat de verbinding tussen het Gelredome en de stad verbeterd kan en moet worden. Een eerste stap kan een eigenaar zijn die binding heeft met de stad en de regio. Vitesse is een partij die deze binding heeft. Door middel van het voetbal, maar ook door de vele maatschappelijke activiteiten die zij in Arnhem uitvoeren.

Op dit moment kan Vitesse Gelredome niet kopen. Bij een eerdere verkoop heeft de provincie een boetbeding opgenomen dat inhoudt dat Vitesse een boete moet betalen als zij eigenaar worden van Gelredome. Dit beding is opgenomen, omdat de provincie vond dat met Vitesse als eigenaar het multifunctionele karakter van het Gelredome in gevaar zou komen. Nu in 2017 staat Gelredome weer te koop. Vitesse heeft aangegeven geïnteresseerd te zijn in de aankoop. Gelredome is juist interessant voor Vitesse omdat ook inkomsten uit de andere evenementen kunnen worden gerealiseerd. Er gaan dan ook steeds meer geluiden op om het kettingbeding te laten vervallen. Dit idee wordt door meerdere partijen in de stad ondersteund. Maar de provincie gaat hier uiteindelijk over.

De PvdA en de VVD denken dat onder de juiste voorwaarden Vitesse een gelijkwaardige partij moet kunnen zijn bij een eventuele verkoop. Hiertoe moet het kettingbeding komen te vervallen. Bij de provincie loopt dit debat. Wij hebben het college van burgemeester en wethouders gevraagd hoe zij in deze discussie staan, of zij belemmeringen zien als Vitesse eigenaar wordt en of zij inspanningen willen plegen in deze discussie.

De PvdA vindt het van belang dat Vitesse doorgaat met de belangrijke maatschappelijke activiteiten in de stad en hiervoor de ruimte krijgt. Als de aankoop van Gelredome hieraan kan bijdragen zou er ten opzichte van andere geïnteresseerde partijen geen extra belemmering moeten zijn voor Vitesse. Om deze reden hebben wij samen met de VVD schriftelijke vragen gesteld.